Hva i helvete skjer her til lands ?( Lest over 152000 ganger – 182000 visninger )

 nå er det faen meg nok ! Og ja jeg skriver banneord og det kommer garantert fler ! 

I disse dager er det vanvittig trykk mot bomveier og avgifter i Norges land . Barnefamilier fortviler , folk kommenterer i titusener – folk er bekymret for sin egen fremtid . Næringslivet sliter flere steder og folk føler seg tråkka på og spytta ut !  Politikere sitter tause og unngår så godt de kan å legge merke til att det er opprør på gang ! 

BOMPENGER ! 

En usosial , egoistisk og ekstremt urettferdig pengeinnkreving som kun er ute etter å belaste de som allerede har store utgifter i sammenheng med transport til og fra jobb , barnehage , skole og fritidsaktiviteter ! 

Samfunn deles i bittesmå enheter hvor man nesten må søke om asyl for å flytte seg fra en bydel til en annen !  Hvorfor ? Hvordan har vi havnet i denne situasjonen – og hvor havner pengene hen ? 

Hvordan i helvete mener politikerne at en familie med barn skal klare å betale 3-7000 kr PR mnd i bomavgifter !  (Ikke kom med svada om at det ikke kommer til å koste så mye ! FOR DET KOMMER TIL Å KOSTE SÅ MYE FOR MANGE ! ) 

max 75 passeringer må man betale – sa de her jeg bor …. greit det – de fleste jobber 20 dager i mnd , betaler bom begge veier – det er 80 altså får vi 5 dager rabatt på kun jobbkjøring ! MEN PROBLEMET ER AT VI FAKTISK IKKE KLARER OSS MED 1 BIL – VI MÅ HA 2 !  Og det er det veldig mange som faktisk må !  Og hva med yrkestransport ? Kjøreskoler ? Drosjer ? TROR DERE AT DET BLIR BILLIGERE ELLER DYRERE FOR DISSE ? 

Jeg hadde ett spørsmål på min private Facebook side : en video hvor jeg spurte norske politikere ett utrolig enkelt spørsmål: HVORDAN KLARER SVENSKENE Å BYGGE VEI UTEN BOM ? (De har to veier med delvis rushtidavgift og 2 avgiftsbelagte broer) 

DETTE INNLEGGET HAR TIL NÅ BLITT DELT 567 000 GANGER ! Men ingen politiker på stortinget har vist vilje til å forklare ! 

Samtidig flommer nyhetene om aksjoner og underskriftskampanjer – og avsløringer om politikere som tjener store penger privat på Norges missbruk ovenfor biltrafikken … 

 

OG JEG ER DRITT LEI AT VI SOM BOR UTENBYES STEMPLES SOM «de som står for unødvendig kjøring» og skal straffes nord og ned ! 

MIN OPPFORDRING NÅ ER FULLT TRYKK MOT VÅRE FOLKEVALGTE «minn dem på at de faktisk jobber for alle nordmenn , også de som bor utenfor oslo – og de som faktisk må sørge for egentransport da det ikke finnes en annen mulighet « 

Bom til oslo , bom til fjells , bom til jevnaker og politikere med løs lommebok som i århundrer har kastet penger ut i planer og utredninger om fantastiske Ringeriksbaner og veier …. 
ett stikk direkte til «de folkevalgte» : hvem er det dere jobber for ??? Hvem betaler lønna deres ??? Hvem sørger for at du som sitter der ved din pult har til smør på brødskiva ??? Jo det er de samme som DU velger å stenge ute fra samfunnet , fordi noen få -privilegerte mennesker vil ha sin vilje !  RETTEN til å ferdes fritt i vårt eget land er snart ett eventyr fremtidige generasjoner aldri vil oppleve ! Grunnen til det økende behov for regulering av trafikk og bominnkrevning er ett direkte resultat av DÅRLIG styring og byutvikling i 50 år ! Politikere har ikke evnen til å se at fortetting og økning av trafikkmengde er en å samme ting . 
Jeg er drit lei av argumenter som plasserer oss utenbys boende i kategorien «unødvendig bruk av bil» , og att vi skal betale prisen for kortsiktig tenkning av høytlønnede , arrogante offentlige pengeinnkrevere

NOK ER NOK !  

HUSK Å TRYKK FØLGER PÅ BLOGGEN MIN – DA JEG DESSVÆRRE IKKE HAR MULIGHET TIL Å GODTA DE TUSENVIS AV VENNEFORESPØRSLER PÅ FACEBOOK . SJEKK OG DE ANDRE BLOGG INNLEGGENE MINE I DENNE SAKEN OG DEL DE !  570 000 har sett videoinnlegget mitt på face boo

http://sveinjr.blogg.no/1537259559_kondolerer_.html

hilsen jævli irritert 5 barnspappa og bilist 

#trafikk #økonomi #staten #penger #bomvei #ap #frp #høyre #sp #mpg #galskap #freebee #nyhet #fremtid #familie 

 

100 kommentarer
    1. hei..hvor mange politikere har svart deg ?..politikerne ønsker ikke at vi skal bruke stemmesystemet ..spør hver enkelt politiker hva han/hun ønsker og bruk stemmene ved valget, dvs. stryk di som ikke har de ^`rette“ svarene..Det kan gjøres på alle partier

    2. Beklager og måtte meddele dette med deg. Men politikere slutter og bry seg, etter de har nådd million lønn. Da gjør de alt for en større jobb i EU feks. Landsforædere flesteparten av de.

    3. Knallbra skrevet og jeg er helt faans dritlei bommer og alt det vi bilister skal melkes for av avgifter. Jeg håper det er blir en skikkelig folkeaksjon som ender opp foran stortinget og blokkerer alt av veier en hel langhelg. Mvh Finn

    4. Finn Kjellbakken Kristiansen: trur jaggu det er bedre att vi stenger alle UTFARTSVEIER en fredag når «fiffen» skal på fjellet med fuglehunden sin- da får de se vår hverdag inn til storbyene

    5. Med 80 passeringer og max 75 betalinger blir det 2,5 dager, ikke 5 slik du skriver. Forøvrig betaler jeg bompenger med glede. Alternativet er langt mindre vegbygging. Dette er småpenger. Tenk på hva folk bruker på røyk, tobakk, godteri, brus og annet totalt unødvendig. Bompenger er ikke engang helseskadelig.

    6. Jeg tror grunnen til at Norge øker så fælt på avgifter kan være fordi landet eller staten som øker avgifter har gjort store feil med internasjonale land eller kjøpt ting de ikke klarer å nedbetale. Som gjør at det går utover borgerne i landet. Dette har vært tilfeller for andre land tidligere.
      Også legger de skylden på at ting er dyrt så de kan øke avgifter
      Egt bare et trekkplaster for at landet har gjort store misser. Vi får nok ikke vite en brøkdel av hva som foregår bak kulissene dessverre. Det vi hører er det de vil vi skal høre. Om vi er frustrerte og ber om endringer, bryr dem seg ikke noe om.

    7. Veldig godt skrevet blogg. Politikerne som er valgt av folket styrer bevisst mot folket, desverre .
      Og er egentlig veiene så jævlig dårlige at vi må betale i bøtter og spann for at folk skal komme til og fra jobbe med egen bil?
      For ikke snakk om barnehage kjøring og fritida aktivitete. Det er jo få som bor i gangavstand .
      Støtter bloggen din fullt ut, over helt enig i at politikerne både lokalt og sentralt må konfronteres kraftig.
      Har befolkninga i kongeriket vært klar over hvor mye penger staten soper hver dag fra oljeproduksjon, så hadde vi kunne bygge firefelts motorvei helt til månen og tilbake igjen .

    8. Du skriver at bompenger er ekstremt urettferdig. Er det urettferdig at de som faktisk bruker veien, betaler for den? Er det ikke heller urettferdig om alle hadde betalt over skatteseddelen uavhengig av hvor man bor eller om man kjører bil? Og om det blir dyrt å reise med bil til feks. Oslo, vil ikke det bidra til å skape arbeidsplasser i distriktet? Bare lurer…

    9. Du må ta inn over deg at alt dette handler om F for finansiering ( ikke F for forurensning som det så fint fremstilles som ) Alt dette skyldes politikken som er veldig ensidig. Leste 58 milliarder til å lære innvandrere til en samfunn som vi har her i Europa. Kaller det for integrering. Har ett spørsmål til politikerne på venstre siden, hva er det dere driver med?

    10. Forstår meget godt at en mettning nå er nådd i folket, men ikke de som styrer landet. Det er jo verdens enkleste jobb og avgiftsbelegge med avgifter, men hvor er kreativiteten henne? En må ikke ha mer enn en hjerneselle for å skjønne at det blir penger i stats/komunekasse av å legge avgifter på bilene, men hva oppnår en egentlig? Jo strammere privatøkonomi for folk som har det tøft fra før. Det er ikke alle som kan ta trikken, buss, bybane eller tog til jobb, ei heller til butikken. Bilen er nok kommet for å bli, og særlig om man bor litt ut fra sentrumsringen. Til ovenstående innlegg fra Johan Mo, vil jeg anbefale han en helsesjekk. Kan ikke mene det han skriver der, jaja en MDGèr???

    11. Det blir ikke bedre når de samme myndigheter lar noen få kjøre gratis igjennom bommene. Dette gjør de forde at de kjører et kjøretøy som de mener ikke forurenser og da skal alle vi andre betale for dem. Myndighetene er rause med våre penger. De skaper et samfunn av snyltere og så er sannheten at disse kjøretøyene forurenser masse. De har en vekt som gjør at de sliter fra dobbelt til fire ganger mer på veinettet enn hva kjøretøy med fossilt brennstoff gjør. De drar opp dobbelt til fire ganger mer svevestøv og har et stoff i batteriene som er så miljøfarlig at du kan kjøre din bil med fossilt drivstoff i 15-20 år for å oppnå samme utslipp. Hva blir det neste? Skal vi starte med kjernekraft også? Det er jo også nullutslipp men er noe dritt med det drivstoffet.

    12. Du/dere/vi, spør om hvorfor. Vel er dere egentlig interessert i å forstå hvorfor, eller er det bare “a figure of Speech”?
      For å forstå hvorfor politikere, samfunns-organisasjoner, deler av næringslivet m.f. (“Eliten”)godtar og fremmer det som skjer innen samferdsel, energiforsyning og andre områder, MÅ, seg sier MÅ, dere lese dette; https://www.bibliotecapleyades.net/sociopolitica/sociopol_agenda21.htm , forsøke å forstå og jobbe for å få stoppet denne galskapen før det er for sent. Hvis ikke surrer vi/du/dere i ring og fortsetter å angripe symptomer uten å forstå helheten.

    13. Bomring er noe tull i dette rike landet. Men di som styrer og sløser med våre skattepenger trenger vell noe å gjemme seg bak “bompenger” se bare på hvor mange milliarder av kroner som blir brukt før noen vei,bro eller tunnel blir lagt ut på anbud. Her er det en masse konsulenter og kameraderi som er ute for å sikre seg noe i (foret) et sted må jo pengene forsvinne. Se bare på spørsmålet om bro eller tunnel under Oslofjorden, den diskusjonen har pågått i flere år,og den er sikkert ikke gratis. Byråkratiet i vårt land tror jeg er noe av det dyreste som finnes. FrP skulle jo forenkle dette men den gang ei.

    14. Utbygging av infrastruktur og vedlikehold og forbedring av velferdsstaten er et ansvar for staten. I rike Norge skal det være unødvendig med spesialavgifter for innbyggerne. Det må bli slutt på at staten skuffer penger ut til oljefondet framfor å bruke dem til utbygging av Norge. Nå har oljefondet en verdi på mer enn 8600 milliarder NOK. Det må bli slutt på at fondet ikke kan investere penger i Norge. Hvorfor er det ok med investeringer i hus og gater i London, Paris og andre byer framfor investeringer i Norge?

    15. Dette er det beste jeg i mitt snart 70 ¨r lange liv har lest, men så har det heller aldri vært så gæli som det er nå. At det her i landet skulle bli så dyrt å besøke”nabon” kunne vel ingen ha forestilt seg. Det ser ut som vi i Norge kan redde hele verden bare vi blir flådd nok!

    16. Ole Christian Venger: tusen takk , vi må gjøre noe for å stoppe galskapen . Det virker som om det norske folk skal melkes fra vi er født til vi dør . Måten Norge deles i fillebiter nå er rett og slett helt sykt å se – og det ender med ett klasseskille ingen ønsker

    17. Gunnar: politikere og byråkrater driver i stillhet å bryter allmenn ferdsel og bruksrett – å er i ferd med å skape ett klasseskille som er allt annet enn rettferdig

    18. Staten drar inn 48 milliarder kroner på bilrelaterte avgifter (engangsavgift, årsavgift, omregistreringsavgift, og veibruks- og CO2-avgifter på drivstoff) ikke en krone er øremerket vei. Det er noe som er alvorlig patologisk her. Det blir mer og mer klart at de som ønsker seg til politikken er en gjeng pappskaller som synes de har all rett til å kjøre landet vårt på ræva. Uansett parti 😡

    19. Arnt Brønn: kanskje vi må strekke det så langt å si att bomvei er med på å begrense barns mulighet til lik oppvekst ? Familieøkonomi er jo roten til all utvikling

    20. Privat eide bompenge selskap tar ut enorme overskudd. Kamerateri hvor overskuddet deles blant sine parti venner. Usunt og helt forkastelig at barne familier skal gi mere til storkapitalister

    21. Att: Johan Mo
      Positiv til bompenger, du liksom!
      Da vil jeg vite;
      1. Hvor bor du
      2. Hvor jobber du
      3. Har du barn
      4. Hvor mange bommer må du innom daglig for å komme deg til/fra jobb
      5. Har du firmabil
      Jeg betaler over 3.000 i bompenger i måneden og jeg kan banne på at du hadde vært like forbanna som meg om du hadde betalt det samme!

    22. Syns dette føyer seg i rekken over innlegg mot bom preget av syting. Jeg har ikke den fjerneste aning på hvor du bor, hvilke bilvaner du har og hvilke behov du har, så jeg må uttale meg generelt. Vi var “avhengig” av to biler inntil for noen år siden, når vi fant ut at det er vi strengt tatt ikke, det finnes kollektivtransport og det er faktisk mulig å sykle (det tar riktignok en drøy time for meg å komme meg til jobb med trikk/ buss – i motsetning til bil som tar rundt 25 minutter).
      Så det endte med en bil, vi betaler bompenger for den – rundt kr 1500,-/ mnd – men har betydelig lavere drivstoffutgifter, slipper å slite med veditap på to biler og slipper forsikring/ veiavgift osv.
      De aller fleste som bor i landet kan faktisk finne smartere løsninger for å ferdes. Mange syns det blir for langt å gå til bussen – det er ikke uvanlig med parkeringsmuligheter nær en busstopp. Mange er avhengig av å levere/ hente barn på skole/ barnehage – ser den, men det finnes ofte løsninger.
      Mange kan sykle – men det er slitsomt, nå finnes el-sykler, som gjør at man kommer seg like kjapt rundt som med bil de første 10-15 km, osv. Kreativitet kommer man langt med.
      Når det er sagt, så er mye av dette regjeringa sin feil – hvis den hadde satt inn støtet mot bedre kollektivtrafikk,fremfor veier så hadde det vært mindre behov for veilbygging. En buss er ca 15 meter lang -en bil er rundt 5 meter. de 45 passasjerene som sitter i bussen og tar tjue meter vei, ville utgjøre ei bilkø på rundt 200 meter.

    23. Bor i en utkant av en kommune, har ca 2 km til nærmeste busstopp, går buss tilpasset skoletider. Samtlige butikker er i sentrum. Kommer det bomring, blir det sannelig dyrt å kjøpe mat.

    24. Det skrives at det er rettferdig at vi som bor her utenfor folkeskikken betaler for å kjøre på veiene. Det hadde vært vel og bra det hvis pengene hadde gått til veiutbygging. Det vi betaler i bom nå skal gå til fremtidige «miljøtiltak» som vi i utkanten dessverre ikke får høste godene av. Som for eksempel sykkelstamvei mellom Sandnes og Stavanger til flere milliarder kroner og bussvei mellom disse to byene. Bussveien er et hån og et misbruk av areal som kunne blitt brukt til bolig, næring eller veiforbedring. Det verste er egentlig at det ligger en togbane med dobbelt spor parallellt med bussveien. Ved lokalutbygging av denne og nytt spor ut til Forus/Sola ville det vært mye mer fornuftig bruk av penger.
      Nå er det nok noen prosjekt vi får glede av vi også men det koster for de som kjører to biler til jobb på grunn av henting og levering i barnehage, kjøring til og fra egne og barnas fritidsaktiviteter og det vi må huske på er at det er 75 passeringer pr brikke, ikke pr avtale/husstand.

    25. Med flertall for FrP(og kanskje H) på Storting, kommune og fylke kan bompengesaken løses.

    26. Ikke for å fyre opp – en ting blir sjeldent eller aldri nevnt……ikke nok med at man skal finansiere veiutbygging med bompenger – staten tar 6% rente når de låner ut penger til veiutbygging…….mao blir det norske folk avkrevd en rente som nærmer seg forbrukslån. Hadde staten senket renten til normal husrente – 2,5% i dag – så hadde man kunne senket prisen på hver bompassering med 30% dersom det er en 15 års nedbetaling.
      Hvorfor er det ingen som snakker om dette?

    27. Jan Liverød: det har blitt nevnt i flere fora , men aldri besvart – samme med påstanden om at den norske stat låner ut penger til veibygging i andre land til en rente på 1,6 %

    28. Se i loven, er faktisk ulovlig med bompenger.
      Menneskerettighet å ferdes fra a til å uten å betale
      Dersom du blir hindret er det frihets berøvelse, staten går imot loven. Vist alle reiser seg kan dem ikke annet enn å gi opp

    29. Ræva mi ler av nordmenn. Stemmer på partier som er FOR bompenger og blir overrasket når de må betale mer bompenger.
      Håvard: Et av de dummeste argumentene jeg hører er at det er mer rettferdig med bompenger for da er det de som trenger veiene som betaler for dem. Absolutt ALT man kjøper har på ett eller annet tidspunkt vært i en lastebil, så da håper jeg ikke du kjøper noe som helst – for da er du faktisk en av dem som trenger veiene! Dasspapiret dukker ikke opp i butikken på magisk vis.
      Jon E. Hansen: Elbiler drar IKKE opp mer svevestøv enn andre biler og de er mer miljøvennlige enn fossilbiler innen 20-40 000 kjørte kilometer, litt avhengig av modell (det er ca. 2-5 år det, avhengig av hvor mye man kjører). Batteriene er opptil 95% gjenvinnbare. De som kjører elbil snylter ikke, de lar seg styre av et skattepolitisk insentiv. For ordens skyld: Nei, jeg eier ikke elbil selv.
      Nina: Staten bruker for første gang på MANGE år mer penger på vei (59 mrd.?) enn staten drar inn fra bilistene (48-49 mrd.?), staten er ikke det største problemet akkurat nå – det er det kommunene som er.
      Når det er sagt er det selvsagt et veldig godt argument at bompenger burde være fullstendig unødvendig i et land med snart 9000 mrd. på bok.
      Ellers er det morsomt med folk som kan fortelle at DE kan klare seg uten to biler. Ikke at det hjelper dem som ikke bor sentralt nok til at det er noe alternativ da.

    30. Godt skrevet og jeg er helt enig.
      Forstår virkelig folk vrede, men det hjelper så faens lite å protestere på Facebook og noen enkelte kjør sakte aksjoner, for de vil politikerne drite høyt og flott i, hvis de i det heletatt ser det. Det som må til er så kraftige aksjoner, at taburettene begynner å ryste under dem, da høre de.

    31. Meget bra skrevet.. skulle bare stoppet all transport av varer inn til byer.. Bare se alt over 7.5 t må betale opp mot nesten 200 kr i en bom i Oslo… jeg hørte at firma jeg kjører for betalte 1.5 mil i fjor bare i bom. Tenk det er et firma.. joda sikkert greit me noe bom men hvorfor så høye avgifter. Sett 25 kr å ta det over litt flere år. Å går det til det det skal hmmm

    32. Hilsen fra Los Angeles , her kjører vi rundt omkring gratis det er fri het.
      Orange county har en Toll road den er privat, men den går vedsiden av den vanlige free way som er gratis.
      Jeg Ønsker og ta en tur til Norge men jeg er redd lommeboka blir tom fra Gardermoen til byen.
      Jeg leser norske aviser hver dag, jeg får frysninger når jeg leser om alle de bomstasjonene som er i Oslo og
      omegn,når jeg ser bilder av politikkerne som froreslår dette hver gang det kommer nye bomstasjoner blir glisene breier og BREIERE. Jeg håper å se familie og venner , håper jeg ikke er helt blakk når jeg må kjøre rundt
      å besøke dem. Så Folk i Norge må stemme på politikere som vil gjøre det godt folket, ikke på dem som bare
      har sin egen agenda.
      BREIERE

    33. Litt feil i rgenestykket over/ øverst
      20 passeringer og bom begge veier blir 40…. det står 80….
      har man to biler blir det jo 80 men det teller ikke til rabatt, da hver bil/brikke må ha 75 passeringer…
      Jeg er dritlei bompenger, og håper noen saboterer både bompenge automater, og fotobokser
      Det er rein drit…
      At flere parti kan rotte seg sammen, etter at vi stemmer på deres politikk, fører bare til at de ikke trenger holde noen løfter… frp lovde vekk med bompenger, de vil fortsatt ikke ha det, men må følge de andre partier i den saken. det rottes sammen en helt ny politikk enn det vi stemte på….En politikk som lenser lommeboken til arbeidere.
      Det skulle vært forbudt og straffbart.
      Det minner mer og mer om ett diktatur enn demokrati, det er bare ikke greit…
      Opprør… ja takk
      Vi trenger ett nytt parti for oss med bena på bakken, nå høres det kanskje ut som mine ikke er på bakken lengre, men det er mer av rent sinne….
      Møkka lei
      Og kongen bare ser på…

    34. Hei Svein. Du ber mener politikerne ikke er til å tro på. Hvis jeg må velge mellom å tro på “folket” og “politikerne” velger jeg å tro på enkeltmennesket. Enkeltmennesket er foket og politikerne.

    35. Hei Svein jr.
      Kunnen du tenke deg å lage en video av dette, som da kan spres over all sosiale mediaer?
      ta kontakt om du vil dette.
      Michel

    36. Enig med deg i alt du skriver.
      Men du vet at politikerne er så gjennom fordervet av politikk at de ikke evner å se folket og høres folkets røst.
      De ser bare sin stilling i regjering og Storting og tror deres jobb er å se pengene strømme inn til staten i form av avgifter. En bivirkning av å være bedervet av politikken er at de ser avgifter som den eneste løsning på alle problemer i landet og verden forøvrig.
      Hva folket mener er for dem klinkende likegyldig. Dermed er vi over i en diktatorisk styring av landet.
      Jeg liker å kalle det for fasadedemokrati. Utenfra ser det fint ut, men kommer en nærmere, og på innsiden, oppdager en noe helt annet.

    37. Jan Davidsen: helt enig , det å skjule seg bak partiboka og la seg styre av utbredt lobbyvirksomhet er dessværre blitt den politiske hverdagen

    38. Dette er helt sant og på sin plass!! Vi er pensjonister og går Ola dilt og Lillo-dilten, men det kan vi ikke gjøre uten å betale bompenger når vi går i Østmarka eller Nordmarka . T-bane til Frognerseteren eller Sognsvann. Det er fjernposter som betyr at vi ikke kan nå dem uten bil. Busser går ikke der vi skal gå. Bussen går til avkjørsel ved Sandbakken og Fjell i Enebakk og t-bane til Ellingsrud. Deretter må vi gå, i tillegg til å gå i skauen!! Vi er spreke og går ca tre mil i uken utenom veier i skogen. Vi er nødt til å bruke bil hvis vi skal greie alle postene i sesongen. Vi betaler da 50kr hver gang vi kjører ut av bydelen vår for å gå i Nordmarka !!!
      Hilsen Turid

    39. Turid Solheim Amundsen: fri ferdsel og allemannsretten må tilbake i samfunnet ! Og så må jeg jo bare si: dere er utrolig spreke ! Fortsett å ha ett aktivt liv – så får vi håpe på en bomfri hverdag

    40. De som sier at folk som er i mot i overdreven bruk av bompenger er egoister.
      De har interesser i et el. flere av dette:
      1. de bor i byene,
      2. har el-bil som blir subsidiert av folket, samme folkene har også
      3. fått subsidiert varmepumper (småfolk i trange boliger, aleneforeldre, uføre og de som bo i leiligheter har ikke hatt råd til dette),
      4. de har firmabil
      5. Høye lønninger.
      6. En liten formue.
      7. Velstående pensjonister og enslige.
      8. el-bil folket får også subsidierte parkeringsplasser.
      9. Politikere med alle goder. (Merkelig at straks de blir valgt inn et sted, øker vekten også.)
      De som er i mot bor i bynære områder og distriktene der skoler er nedlagt og sentralisert, treningssentre flyttes nærme det som er sentralt, nærkirkene blir nedlagt og menighetene flyttes til større enheter, nødvendige butikker flyttes etter, barnehager og alt av institusjoner for barn og unge flyttes også. Politikere sier at større er bedre. Når alt er flyttet kommer det bedragerske og kyniske spillet opp. Da kommer det bompengestasjoner mellom boplassene og det folk trenger. Foreldre betaler forvå komme på jobb, kjøre og hente barna til/fra skolen, barnehage, trening, sin egen trening, små og store verv de er med på lokalt, kirkebesøk, handle varer osv.
      I distriktene er det enda verre. Der finnes det ikke utbygd el-stasjoner for lading av bil for de som har fått råd til å kjøpe det. Der er det ikke trikk el. tog. Bussene går ikke så ofte, og de er dyre. Flybillettene er dyre og sentraliserte. Norge henter inntekter fra industridne i distriktene og de som bor og jobber der må kjøre bil, varebil, trailere og annen tungtransport. Varer skal ut. Disse betaler dyrt fort at folk i de store byene, og på sentrale strøk på Østlandet skal kunne leve miljømessig råflott. De lever i en subsidiert boble der penger fra distriktene kommer inn, og de er som am. som har liten kunnskap som kommer tydelig fram i noen innlegg her. De foreslår å sykle, bruke el.sykkel, gå og løpe. Skulle ha sett en bedrift sende ansatte ut på sykkel med tusen kg tungt gods, og folk sykle hjemmefra kl 05.00 om morgenen for å komme på jobb om morgenen i all slags vær, mens disse byegoistene sitter varmt i moteklær med stylet hår og negler i varme subsidierte el-biler, bane og trikk. Forsinkelser på 15-30 min. får dem til å miste vettet.
      Regjeringen skal bygge Norge, men bygger det ned. Nye arbeidsplasser dukker ikke opp, men de som er blir flyttet ut el. kjøpt opp. I distriktene går de konkurs da alle avgifter har gjort det umulig å bygge opp noe.
      Jeg har i alle år feriert med bil i Europa, og kjørt overalt. Hvor jeg enn har kommet i Vest-Europa så har jeg sett levende samfunn. Høyt opp i fjellandsbyer er det små steder på rdkke og rad med 1000-3000 innbyggere hver. Hvert sted har postkontor, lege, apotek, skole, barnehage, butikker, matsteder og alt som folk trenger. Hadde det vært i Norge så hadde regjeringen tvunger disse stedene blitt slått i sammen til mye større enheter og da hadde de aller nådigst fått en skole og barnehage, men alt det andre måtte ha krevd kommunenivå.
      I Norge snakker vi om å være globale, så fy å tenke på oss selv. Men Erna sin idol Merkel og hennes politikk har kjøpt opp alt det som kjøpes kan. Tyskland er ikke global. Det er en grunn til at Tyskland og Kina har blitt så mektige i hver in verdensdel og globalt.
      Godt miljø er flott og global oppvarming er der, men miljøekstremister i Norge tenker Norge og ser ikke sammenheng globalt. F.eks. vår olje-og gass er mye renere enn det som utvinnes andre steder, det er også renere en kull. Hadde miljøekstremister tenkt globalt så hadde de gått inn for å få de verste bort og erstattes av det som er renere for olje og gass trenger verden lenge ennå. Ser man på statistikk globalt så forurenser Norge lite. Ser man på flightradar så er Norden nord for Danmark lite forurensende nå det gjelder flytrafikk i forhold til resten av verden der luftrommet er stappefull av fly 24 t. i døgnet året rundt. Man kan også spørre seg om salg av strøm fra vannkraft til Europa (på papiret) og kjøp av strøm fra kullkraft tilbake (på papiret) teller med på forurensingsregnsapet, der f.eks. Tyskland for litt bedring på statistikken…
      Politikere og folket i Oslo gnir seg i hender og snakker mye om å bli større befolkningsmessig. Det virker som de ikke liker at de er en småby i europeisk målestokk. Men de tenker ikke at flere folk gir flere veier som må bygges, og det gjør også at miljøekstremister kommer med nye avgifter som hele Norge må betale. Flere folk gjør at det går mer strøm, og mer forurensing generelt. Flere subsidierte el-biler går også på strøm.

    41. Vesle Mon'ic; Du skrier godt og << rett fra lera >>....Det skulle stått på 1.siden i Dagbladet, G og selvfølgelig i Aftenposten ): den aisa leser jo Oslo-politikere, skjønt: SDe il nok IKKE trykke den !!! sier:

      HØR PÅ: ALLE DERE SOM JOBBER MED NYHETSTOFF I AFTENPOSTEN : Stå fram, trykk denne sannhets-tyngende << Bompengesaken >> fra familiefar til 5

    42. Fint at noen tar opp diskusjon om bompenger!
      Det er en veldig utettferdig og fordyrende skatt! Det koster masse penger å kreve inn bompenger noe som gjør at man må betale mye mer en det som egentlig er nødvendig!
      Bommpenger rammer veldig ulikt. Noen passerer bommen ofte mens andre passerer sjelden, uavhengig av hvor mange kilometer de kjører! Det er urettferdig!
      Til slutt vil jeg si at det hadde vært hyggelig om folk holdt seg til fakta!
      Elbiler er ikke subsidiert!!!
      Det er gratis å bruke elbil!! De er ikke subsidiert! Hadde de vært subsidiert hadde man mottatt penger for å kjøpe/bruke de. Det gjør man ikke!
      Det er fosil biler som er avgifts belagte, ikke elbiler som er subsidiert!
      Fint å holde seg til fakta når man først skal dele meninger!

    43. Miljø miljø miljø.Som en skrev han kunne kjøre frem og tilbake til jobben i en god del år ifohold til det et cruiseskip ligger ved kaien i Stavanger og spyr ut eksos.Og hva så om syklistene hadde betalt bomavgift for sykkelstamveien til flere milliarder og busspassasjerene hadde betalt 1 kr.ekstra for busswayen.Da hadde det blitt RAMASKRIK fra disse gruppene.

    44. Grunnen til at disse småstedene fungerer er fordet folk er flinke til å bruke de
      Vil du ha en nærbutikk så bruk den til annet enn nødhandling….
      Jeg er imot bomringer pga overvåkning ikke pga prisen

    45. Er ikke så flink med flotte ord og sånt men er med på stor aksjon..
      Gaffa over skiltet og AutoPass’n hjemme? 🙂

    46. Norge salter milliarder i oljefond og raner bomringpenger fra bileierne. Statsministerens mann har investert i bomringselskaper og det har han sikkert god grunn til. Hva med politikerne, har de også investert i de samme bomring selskapene? Frp er nå lang – langt unna grunnleggerens ideer. Nå må folk slutte å oppføre seg som dumme sauer og ta til motmæle.

    47. Er vi nok folk som er mot bommer. får vi stanset å tatt ned de som er satt opp. Men da må mange flere streike/aksjonere .å lage en kork i trafikken. Man kan jo ikke bøtelegge 10/100 tusen folk . Å vi kan streike mer viss det trengs.😟

    48. Jeg er bekymret over antallet kommentarer på et innlegg som dette. Folk som tar meningene til en person som bruker triple spørsmålstegn, blokkbokstaver i store deler av teksten, og som skriver hele innlegget i fet kursiv, skjønner jeg meg ikke på. Det at de aktivt deler slike innlegg på facebook o.l. sier vel sitt om de som deler.. Korrelasjonen mellom skriveferdigheter og akseptans for bommer er ikke akkurat vanskelig å finne.

    49. Ragnar Svendsen: jeg er mest bekymret over personer som leter med lys og lykte etter andres skrivefeil , og som bruker ord som minner om politikeres hemmelige kodespråk når de ikke akter å ha en mening . Jeg forbyr deg ikke å betale dine bomutgifter , ei heller at du har din mening. Ha en fortsatt trivelig kveld.

    50. Svar til kommentar over: Jeg fant dette innlegget fordi en “venn” av meg på facebook delte det. Jeg er ikke ute på heksejakt her – tvert imot så ga jeg innlegget en sjanse ved å faktisk lese det.
      Men hovedgrunnen til at jeg svarer er fordi jeg er veldig nysgjerrig på hvilke ord jeg bruker som minner om politikeres “hemmelige kodespråk”. De eneste kandidatene jeg finner i min forrige kommentar er “korrelasjon” og “akseptans”. Til informasjon så brukes disse ordene høyst ofte ikke bare blant politikere, men også blant folk med høyere utdanning generelt. Det å kritisere bruk av ord som “politikere bruker” (budskapet i dette tilfellet var ikke en gang politisk ladd) er et typisk trekk hos populister, og jeg er stadig glad for at populismebølgen ikke har truffet Norge skikkelig.
      For å delvis forklare, delvis utdype min forrige kommentar: Folk med høyere kunnskapsnivå skriver bedre. Jeg er av den mening at politiske meninger hos folk med mer kunnskap er mer verdt enn hos resten, av åpenbare grunner.

    51. For å svare på spørsmålet till til Politikerne, uten å selv være politiker.
      Vi hadde en gang i tiden noe som hette veiavgift. Den skulle opprinnelig gå til å dekke kostnadene på veiene, men ettersom det norske byråkratiet vokste, ble politikerne fristet til å dyppe fingrene inn i den pengesekken for å betale andre utgifter. Det var nemlig så att veiavgiften som kom inn var fire ganger så mye penger som man brukte på veiene i Norge.
      Første unskyldning for å ta fra denne pengesekken var helsesektoren. De dårlige veiene i norge kostet mange menneskeliv, og gav mange ekstra pasienter til sykehusene, så da må vi ta pengene fra veiavgiften for å dekke dette. Deretter måtte man ta noe til skolesystemet, fordi man måtte lære opp barn om trafikksikkerhet, så måtte man ta penger derifra som “miljøskatt” fordi bilene forrurenset så mye, og man ville jo ikkje øke bensinprisene enda mere. Slik har det bare fortsatt til Arbeiderpartiet innsåg att folk snart ville oppdage svindelen og protestere. Dermed døpte de like godt veiavgiften om til bilavgift.
      Mesteparten av veiene var jo allerede dekket av bompenger, så nå kunne man like godt fjerne hele veiavgiften, ved å døpe den om og la alle veier bli laget med bompenger.
      Desverre er det Norske folk blåøyde og tror alle løgner politikerne mater dem med, og når man løgnene blir oppdaget, er de dumme nok til å tro på unskyldningene og forklaringene, i stedet for å virkelig ta saken fatt og gjøre noe.

    52. Kanskje, Ragnar Svendsen skulle stige av sin høye hest? Og utdype hva annet enn å være av en selv-oppnevnt høyere klasse, gjør han til en så storslått og “smartere” mann? For kunnskap om “folk flest” det mangler han… Beskrive seg selv som en elité, gjør mannen til en bitte liten mann i 98% hos resten av befolkningen. Allikevel, han har alltid rett, i sine øyne…
      Happy Trails.

    53. Ja! FRP har i fem år i regjering sviktet oss. Hvorfor er det så stor forskjell på ord og handling i det partiet, Svein??

    54. Britt Nystrøm: det er delvis fordi de er i mindretall innad i regjeringen og ar høyre lar seg styre av Grande og co …… jævli irriterende !

    55. Ja, for kollektivt kan vi kjøre vi på bygda, om vi ikke vil på jobb ………………………….

    56. “Velger man idioter til å styre får man idiotiske løsninger” .
      Politikerene har glemt hvem de jobber for og har sluttet å lytte til folket for lenge siden.
      Folkets tjenere har klart å opphøye seg selv til å være tante og onkel som skal bestemme over alle og fortelle og belære alle hvordan vi skal leve livene våre. Og er det noe som er gøy, så skal de komme der med de små griske skattefingrene sine, eller moralske pekefingre og forbud.
      Men tilbake til ting som må gjøres. Fjerne alle bommer på veiene, for det er ikke for de få å betale for våre felles eiendeler, ferdig med den. Det er fullstendig usolidarisk og smålig.
      Det er i tillegg like komplett idiotisk å betale en prosentdel av pengene til å finansiere en hel næring som har kun en misjon og det er å koste penger. Offentlig tigging er hva det er. I motsettning til vanlige tiggere kan man ikke gå forbi uten å gi noe.
      Hele den innkrevningsjobben er uansett helt unyttig for vi har en fullgod betalingsmåte til å betale det vi skylder vår stat og kommune, og det er skatteseddelen.
      Regner vi ut hvor mye innkrevningen koster oss på landsbasis, bil det laatterlig.
      Det neste er å ta vekk alt som har med vei og transport, annet enn å bevilge penger til det, fra politikerene. Det er ikke meningen at vårt høyeste valgte organ skal blande seg inn i utførelsen av byggingen og i lokale saker. Det må gies til proffesionelle upartiske byråer som ikke har noe å tjene på det, å beregne hvor det gir størst gevinst for samfunnet! at veien bygges, og hvilken standard som vil kreves de neste 50-100 årene. Det aller meste av statsbudsjettet er låst i langvarige prosjekter og politikerene har egentlig bare en liten del som de kan endre på. For at de skal få mer så må de ha mer penger. Det er enorme summer å spare på å systematisere staten og bli kvitt daukjøttet.

    57. Jeg føler meg rundlurt! «veien ble ekstra kostbar og skal finansierer med bompenger i noen år slik at de som ikke bruker veien slipper å bidra» , men bompenger er jo ikke øremerket veibygging!!?? – og jeg som pensjonist med dieselbil er blitt en versting for samfunnet. Ja, jeg kjenner det; nok er nok! Hvor ble det av NAF forresten?

    58. Bompengehysteriet hsr tatt helt av. Det er vanvittig når det nu kommer 57 bomstasjoner internt i Oslo. Dette er politikk kun som formål å skaffe penger til kommunekassa. Det glade vanvidd.

    59. Haddde allle de som har sett og delt innlegget samla seg Stormmmma d forbannnnade byrådet og Stortinget
      Kasta de jævla Hykkklerne ut så hadde d muligens skjedd en forandring
      Uten d lykkkke til med å betale Bomavg

    60. Jeg er pensjonist, neste minstepensjonist. Mine gamle foreldre bor hver for seg. De er skilt. En bor i Oslo og den andre i Asker. Selv bor jeg ved Lillestrøm. Da de har behov for hjelp, er det min oppgave å hjelpe, men på grunn av bompengene har jeg måttet redusere mine besøk til dem. Jeg hjelper med innkjøp og andre nødvendigheteter. Det er de og vi som familie som taper på dette. Nå sittet de ensomme alt for ofte. Det er dårlig gjort!

    61. Sissel Morrissey: dette er det jeg vil at politikere skal ta innover seg , de splitter familie – venner og hindrer slikt som i ditt tilfelle en viktig menneskelig rett – det å kunne hjelpe sine egne . Det virker som om medmenneskelighet og bevegelsesfrihet til å kunne gjøre nettop det er i ferd med å bli satt enda mer til side i samfunnet

    62. De som stemmer på partier som ønsker bompenger trenger iallefall ikke klage. De får jo akkurat det de stemmer på.

    63. Jeg er så heldig at jeg klarer meg uten bil og jeg er pensjonist,men jeg er enig i alt som som er skrevet her mot bompenger og diverse andre avgifter. Det er jo på tide at noe av det såkalte oljefondet blir brukt her i landet til de veier og de jernbaner vi trenger uten bompenger det ville være en nyttig arv til våre barn i stedet for et varehus i London og ellers rundt på kloden vår. Mere bompenger høyere lønskrav det henger vel i hop vil jeg tro , og flere streiker, hvor blir fortjenesen av da? Det drives krig over alt nesten i verden og miljøet forurenses på alle mulige måter, da nevnes ikke klimaendringer og miljøskader. Men hvis noen setter seg i en bil langt opp i et utkantstrøk i Norge og kjører til sin daglie jobb da hyler både miljøvernerne og ikke minst politikerne over hvor farlig det er da må vi ha bomringer og miljøavgifter og hele pakka.Jeg tror nesten at noen har en kortslutning som slår inn ved Oslogrensa. Hva skal vi leve av hvis alle må bo i narkogryta i Oslo?

    64. Jeg mener bompenger er flott og det må økes. Det er bedre at pengene går til Imamer, burka og hijab og ikke integrerbare Asiater. Folk flest er så dumme at jeg bryr meg ikke lengre. Vi må få det skikkelig hardt før vi endelig forstår konsekvensene av det godhetsapostlene og mange som nå plutselig er imot bompenger. Vi er så lite realtenkende at vi fortjener ikke bedre i dette landet. Øk avgiftene slik at de fattige barnefamilier vi har i Oslo(desverre et økende problem flere andre steder i landet) nå kan få mer og at integreringen endelig kan jubles for.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg