Media -fryktens ansikt

hvor er ansvaret blitt av ? Hver dag bombarderes vi med overskrifter og forsider i stort format og tykke typer … det brukes sterke overskrifter og høylytte rop … tenker da noen på hva en slik uttrykksmåte har slags innvirkning på samfunnet ? Eller er det kun antall lesere og reklameinntekter som råder ? 

Nå etter valget i USA så er skriften enda større.  Språket enda sterkere og enda styggere , drittkasting mellom voksne mennesker i viktige stillinger , store skarer med følgerne står opp å støtter hver sin kant … allt er lov i kampen om oppmerksomhet og penger .. samtidig som vi ser att unge stadigvekk sliter med mobbing og utrygghet i hverdagen .. 

hva tror du en som akkurat har lært å lese forstår når han ser overskrifter der det tydelig står , ØKT KRIGSFARE , ATOMVÅPEN , KLOVN , RASISME , UTRYGGHET , FORFERDELIG , GRUSOMT, VOLD , DRAP , HEVN, SKYTING , DØD , HENRETTELSE…… 

HVA tror du att en som akkurat har begynt å forstå hva vi sier til hverandre hører ? 

Jeg er ingen engel selv når jeg skriver mine små innlegg , men er overrasket over hvor sterkt noen reagerer på den måten jeg skriver på… og på hvilken måte de svarer tilbake .. det å true noen skriftlig med både drap og andre fornedrende ting har blitt dagligdags … ikke att jeg personlig lar det gå innpå meg , men jeg merker jo att mine barn synes det er litt ubehagelig. 

Men tilbake til det offentlige rom… bør ikke måten ting blir dekket på i nyhetene bli litt bedre formulert ? Bør ikke feks politikere heve seg over nedlatende og til dels veldig dårlig form for kommunikasjon ? Kanskje tenke over att det å prate på en klar tydelig ,og enkel måte er mer korrekt enn å pakke inn saker i fremmedord ,for så i neste setning prate direkte stygt om meningsutfordrere ? Kanskje vi voksne offentlige forbilder burde oppføre oss slik vi krever att de yngre skal ? 

Jeg hører ofte ungdom bli provosert av lærere , arbeidsgivere og andre myndighetsperson som krever punktlighet og arbeidsinnsats -for selv å komme seint eller være uforberedt … er dette rettferdig ? 

Jeg tror att den formen for nyhetsutveksling og voksenprat som foregår nå , kun ender i ett enda større problem for de yngre som kommer etter oss … store ord og kraftuttrykk er vel bare ett tegn på nederlag…. makt er en form for styggedom -mens samarbeid og likeverd burde bli fremtiden -igjen 

#politikk #media #makt #valg #språk #respekt #ungdom #familie #trend  #blogg #kommunikasjon #forbilde #norge #rasisme #mobbing #familie #far #mor #barn #ungdom #tv #nyheter #aviser #politikere  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg