MC og mopedfaenskap….

det er så deilig å kjenne sommervarmen , sola som stikker i huden, sette seg på en tohjuling å bare suse avgårde ut i det fri ……

kjenne vinden ta å smyge seg rundt naken hud , kjøle seg ned med en moped eller mctur er jo sommerens beste opplevelse …

Tskjorte og shorts , bikini eller tights , lave sommersko , er passende , da blir man kjølig og attpåtil kan man bli brun mens man kjører , det er jo Nice !

sånn tenker jævli mange , særlig unge ,ferske ,friske mennesker når de skal ut å kjøre … Og noen voksne  dessverre !

Da lurer jeg på en liiiiten ting. 

-når barna våre er små , så kler vi på dem. Etter alle kunstens regler . Vi lærer de att de må sitte i barnesete , att fyrstikker og lighter er fy fy , att trappa er farlig , vi polstrer senger og er livredde for att de skal dette å slå seg , lekeplasser blir konstruert slik att det nesten er fysisk umulig å slå seg og få vondt . I barnehagen og de første årene på barneskolen Må de bruke refleksvest ….. De skal jo ut å utfordre verden og må være tryggest mulig . 

-så kommer de i den alderen att de skal sykle , da skjer det ett eller annet , da krever vi hjelm , hvertfall i starten , når de ikke kan sykle …. Men….. Hmmmm 

-og så kommer vi til det punktet , hvor ALLE  foreldre har en kjempe oppgave NÅ … Hvorfor lar de aller fleste sin datter eller sønn kjøre moped eller MC i shorts og T-skjorte ? Er ungene så lite verdt att dere tillater att de kan bli slengt bortover asfalt i 45 km/t med bar hud? Eller att de ligger i grøfta med kjøretøyet oppå seg etter en ufarlig velt og blir stekt av ett eksosanlegg på flere hundre grader ? Eller att de blir kastet mot ett annet kjøretøy , helt uten beskyttelse ? Hjelm har de , men det er bare en garanti på att DU kan kjenne igjen det som ligger der i sykehussenga …. Eller enda værre steder … 

-DET ER JO BARE MOPED SIER DU …… oki , da gir jeg deg en liten utfordring , ta på hjelm ,gå ut av huset -løp bortover veien og kast deg fremover på magen…. Deretter kom med ett argument for å slippe å bruke sikkerhetsutstyr … 

når jeg skal ut å kjøre MC , noe jeg elsker å gjøre !  Så må jeg tenke , på min sikkerhet ,DIN sikkerhet …. Jeg er så pinglete og redd att jeg begynner da turen med å kle på meg etter alle kunsten regler , selvsagt hjelm -hansker -ryggskinne -kjøredress -støvler , selv om jeg BARE ska en liten tur og det er drit varmt … 

Skal jeg ha med meg noen så må de ha det samme …. Ellers så får de ikke lov , så kjip er jeg … 

Men her å sliter folk med å tenke , ser voksne MC førere med barn bakpå, føreren har fullt utstyr , mens den gutten eller jenta på 8-9 år sitter bakpå med vanlige klær og hjelm… Hva faen tenker dere som gjør dette på ? Det er unga deres ! 

Sorry for att dette ble ett grinete og surt innlegg , mange er flinke , hvertfall de som har vært en tur i bakken… De har skjønt det… Men må alle i bakken først ? Det er ditt barn….. Det er din jobb å få de sikkert hjem , hele ,friske ,uten varige men ….. 

DET BLIR LITT SOM Å BYTTE UT FALLSKJERM MED PARAPLY …………. 

4 kommentarer
    1. Det her var det beste innlegget jeg har lest på svært lenge. Det er altfor mange ganger jeg ser barn og unge som sitter på store sykler uten noen form for beskyttelse. Jeg blir så utrolig sint inni meg av sånt. Altså hva tenker enkelte med? Tror de at barn har styrken nok til å holde oppe en motorsykkel? Tror de at barn har hud laget av Kevlar?
      Ingen vits å beskytte barna våre når de er bittesmå for så å kaste de nakne til ulvene årene etterpå.
      Som sagt! VELDIG bra skrevet.

    2. Glagubben: tusen takk for kommentaren 😉 jeg er litt over middels engasjert på våre barns fremtid i trafikken og hvilken signaler vi foreldre formidler

    3. Det som er tingen er at under opplæring til moped, er det ingen lærdom som sier at du kan skade deg skikkelig når du kjører moped. Heller er det ingen punkter under opplæringen hvor du blir instruert til å ta på deg kjørejakke, støvler og slikt. Det nærmeste jeg opplevde var de krevde at vi skulle ha på MC-hansker og hjelm, og varme sokker dersom det skulle bli kaldt.. Jeg er helt enig, jeg har kjørt ut av veien med mopeden min selv, har arr på leggen etter eksospotta og har lært leksa mi, men det burde være en del av opplæringen med riktig bekledning.

    4. Mopedisten: jeg driver selv med mopedopplæring , og jeg krever att elevene er skikkelig kledd, men ser jo uka etter att de har fått lappen , da er det shorts……

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg