Super foreldre….Eller tapt barndom

“barna mine skal kun ha det beste , være med de riktige og lære kun det viktige… De SKAL aldri nøye seg med noe annet enn det dyreste og mest eksklusive her i verden , de skal aldri måtte føle noe annet enn suksess og kles opp i merkeklær og alltid følge siste trend, mine barn skal bli den nye standarden , barnehage , skole og statens skal sørge for att de , mine barn blir best…. Når de blir voksne skal de bli de beste , bli noe stort og tjene masse masse penger , for mitt barn er jo det beste og flinkeste barnet av alle”

 

hmmmmmm…… Bare så det er sagt tidlig ,DETTE ER IKKE MINE TANKER .– 

som pappa har jeg ett overordnet mål her i livet , det er å skape trygge rammer rundt mine barn og min familie. Prøve å være der i så stor grad som mulig slik att barna opplever hverdagen på best mulig måte , sørge for stede har ett varmt og trygt hjem å komme hjem til, en frihavn fra samfunnets krav og normer , ett sted hvor man kan være seg selv uten å bli sett på som noe annet enn seg selv. Her i vårt hjem bor det nå 7 sjeler , 7 sjefer ,7 skjebner og 7 fremtider….. Jeg vil ikke kreve eller styre mine og våre barn til å bli noe uten att de finner seg selv… Jeg synes en foreldres jobb er å støtte sitt barn uansett hva barnet gjør eller ønsker og gjøre, så lenge barnets valg ikke utsetter andre for skade eller press.

det som skremmer meg er som jeg startet dette innlegget med , foreldres krav og drømmer FOR SINE BARN. Virker innimellom som om foreldre prøver å leve ut sitt liv gjennom sine barn, fedre som elsker fotball krever fotballdrømmen gjennom sitt barn, mødre kanaliserer sin alderdom gjennom sine døtre… 

Hvem er det egentlig som lager det presset barn og unge ofte sliter under?  Svaret er utrolig enkelt : de med penger skaper press, de som kjøper seg samvittighet ved å gi barna “Gull og grønne skoger” , de som har tapt troen og meningen med det å leve… Mine barn driter i om skoene heter UGGS,NIKE eller om buksene koster 3000kr paret , de har iPhone og iPad , PlayStation og Xbox ……. Men de trenger ikke det nyeste og dyreste , og det er deres valg , men det jeg ber barna mine velge imellom er : hvis de ønsker seg en ting til feks 3000kr så må jeg som pappa jobbe x-antall timer ekstra for å oppfylle det ønsket , i tillegg må vi da kutte i andre gjøremål og andre goder i hverdagen.. Sånn er det bare . 

Er det flaut att man ikke “tar seg råd til det dyreste og nyeste?” 

Jeg synes det er utrolig flaut det å ikke ha tid til barna som man har satt til verden , flaut att barn må bli små voksne for tidlig ….. Barn skal få være barn så lenge som mulig , den voksne verden er tøff nok, så du skal ikke leve i den hele livet 

og en ting til jeg gjerne vil att alle skal tenke over , barn lærer av voksnes valg, barn velger som oss  voksne feil iblandt  husk da att det beste man kan lære sine barn er att uansett hva slags valg man har gjort , feil eller rett , så skal man ALDRI  være redd for å fortelle sine foreldre… Og vi foreldre må tørre å tro att våre barn ikke alltid er de englene vi håper de skal være , og bry oss , snakke med og involvere oss… Lev med og for dine barn 

vennligst hilsen 

ikke sliten 5 barnsfar 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg