#skikkelig bomtur !

helt utrolig – litt skremmende , men ikke overraskende .

Bompenge problematikken engasjerer veldig i det norske folk. Den menige mann i gata er i ferd med å få meninger – og stå for de.

i tiår etter tiår har nye avgifter sneket seg inn i hverdagen vår , vi reguleres snart økonomisk i allt vi foretar oss . Avgifter er blitt det virkemidlet som staten Norge ser på som eneste virkemiddel for å oppnå mål , eller er det det de vil at vi skal tro ? Vi den godtroende lojale befolkning som lister oss rundt i vårt eget land og oppdager stadig vekk nye hinder for å ferdes fritt innenfor egne landegrenser (noe som faktisk er en rettighet meislet inn i norske lover ) 

hvorfor har Norge blitt avgiftslandet ? Hvor er det blitt av skoler med gratis læremateriell til barna , hvor er den godt bemannede eldre omsorgen ? Hvor er det blitt av den veien vi bare kjørte uten at det dukket opp fakturaer i posten hver mnd ? 

Er Norge blitt fattigere ? Er skatteinntekter og statlige verdier lavere nå enn seint på 80 tidlig på 90-tallet (når tunnelbygging og bro bygging var på topp ) ? 

Mange spørsmål surrer rundt i hodet mitt – jeg tror fler tenker på det samme . 

Her jeg bor har vi 3 prosjekter – Ringeriksbanen – utbedring e-16 olum – og ferdigstilling av rv4 . 

Ringeriksbanen er vel ett av de mest kostbare luftslott som noen gang har vært planlagt – tror faktisk de har planlagt byggestart nå i over 100 år ,med andre ord så har den planen vært en sikker arbeidsplass for byråkrater og politikere i snart tre generasjoner …. 

utbedring av e-16 eggemoen – olum , har og vært en sikker arbeidsplass for politikere ,byråkrater og ingeniører siden tidlig 1970 tallet 

rv4 lunner – roa – bråstoppet da det plutselig måtte revurderes trasé – det endte vel med at statens vegvesen måtte kjøpe ut sånn ca 20 eiendommer  , da det plutselig endte med konflikt med grunneiere på ordinær trasé …. sikkert ikke kostbart å løse inn disse og det å hente tilbake all slags maskiner og anbud etter en periode med byggestopp er sikkert ikke en liten merkostnad . 

Dette er 3 små eksempler lokalt på sendrektighet og ikke minst bortkastede undersøkelser i fleng – skulle vært veldig interresant å sett utgiftene disse uendelige undersøkelsene og møtevirksomhetene egentlig er ? 

Ble prisen på bygging og vedlikehold av vei lavere etter at statens vegvesen sitt arbeid ble lagt ut på anbud ? Ble det lettere eller vanskeligere for byråkratiet å starte og gjennomføre sine oppgaver ? Ble kvaliteten og kvantiteten på produksjon av tjenester høyere etter «reformen» innenfor veitrafikk ? 

Var det ett rettferdig og økonomisk smart valg å gi private aktører retten til å kreve inn bompenger ? Var det i det heletatt nødvendig å starte den type finansiering ? 

JEG ER INGEN ØKONOM , jeg er bare en nysgjerrig borger i vårt land som setter spørsmålstegn med ting jeg og mange andre lurer på !

SPØRSMÅLET allt startet med denne uken var : hvorfor klarer Sverige å bygge vei uten bompenger ? 240 000 delte det spørsmålet på min Facebook-side de første 50 timene , det tyder bare på en ting – det er ikke bare jeg som lurer . 

#bompenger #transport #politikk #økonomi #familie #norge #freebe #vei #trafikk #fremtid #miljø #norge #sverige #frp #høyre #arbeiderpartiet #spørsmål #penger 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg