Din jævla drapsmaskin

Igår holdt det å å skje igjen , nok engang var jeg vitne til en avgjørelse som kunne ført til at minst ett barn , en mor , en kjæreste , samboer eller familie ville gå inn i det nye året med sorg og fortvilelse .

Nok engang sitter jeg i min kjøreskolebil å forteller min elev om viktigheten av det å ta vare på hverandre i trafikken , se hele bilde på hva som kan skje både innenfor regler og utenfor reglementet ..

nok engang får jeg se hvilke farer yrkessjåfører i store lastebiler må takle i sin hverdag , mens de er på jobb for vår skyld .

Nok engang blir jeg vitne til at det er millimetere mellom liv og død for de som i god tro kommer i motgående felt på veien …

 

Alle disse som nevn ovenfor leverte inn livets lottokupong denne bittelille stunden langs veien , og vant …

 

Hva er det som gjør at noen risikerer egen og andres liv og fremtid for å komme FØRST opp bakken, FØRST frem til butikken , ligge FREMST i køen ,KOMME 1minutt FØR de andre …

 

Nå kommer sikkert mange “nettvitere” til å tenke , “skolebiler” “Biler med L på”, “lastebiler” , “campingbiler” , “syklister” og “allt annet drit” som er på veien hver gang jeg kjører ,må passe seg for at JEG skal komme fram .

 

DU som sitter der i din festning , gjerne av tysk fabrikat , gjerne en såkalt terrengbil , eller at du er medlem i elbil menigheten . DU som velger helt blindt at DU skal først , hva gir deg retten til å satse MITT og andres liv på att DU skal først ? Hva gir DEG retten til å bestemme over MIN og andres FREMTID ?

 

Det att DU har : dårlig tid , liten tålmodighet , liten omtanke skal IKKE være mitt og andre som ferdes langs veien sitt problem !

 

Det værste er at mange av ( eller fleste ) av de som kjører som egoistiske idioter i trafikken , er de samme som sitter i Hagen om sommeren og klager på de som kjører fort forbi der de selv bor , det er de samme som klager over de “jævla rånerne”, “jævla russen” og “de jævla unga” …

 

JEG har ett håp , ett ønske for det nye året vi snart går inn i , ett håp om att færrest mulig må besøke sine kjære på sykehuset , færrest mulig skal måtte ta farvel med det kjæreste de har, færrest mulig skal få oppleve den bunnløse sorgen det er å miste noen , brått og uforutsigbart … tanken på at en person vil mangle ved middagsbordet “imorgen” fordi 1 valgte at HAN/HUN skulle komme FØRST er en tanke vi ALLE burde ha bak rattet når vi ferdes i trafikken FØR vi velger “JEG SKAL FØRST”

 

Godt nytt år til ALLE sammen og husk at vi er ikke trafikanter , men

MEDTRAFIKANTER !

link til film :https://youtu.be/pAGIxU5eATE

#trafikk #elbil #ulykker #nyttår #feiring #familie #høytid #mamma #pappa #barn #blogg #førerkort #mote #freebe #giveaway #tryggtrafikk #naf #trafikksikkerhet #førerkort #politi #up 

11 kommentarer
    1. Enig i alt du skriver nok engang! Det er så alt for mange ute på veien som ikke har en dritt å gjøre der.. Hvor mange ulykker hadde vi spart oss om noen faktisk holdte seg til loven og kjørte trygt og skikkelig?

    2. Det er helt rett det vedkommende skriver,er selv yrkessjåfør som ser det samme vær dag.Godt skrevet.

    3. Jeg var en slik som skulle først frem, begynte å jobbe langs med veien og nå har jeg mye bedre tid. Man får et annet syn på livet når biler suser forbi hode ditt bare en desimeter ifra. Vite det at du blir truffet bare du skulle miste fokus et sekund.
      Som jeg bruker å si, jeg har ikke planer om å krasje, MEN jeg kan ikke svare for de andre idiotene i trafikken!

    4. Hallaien!
      Ja dette er jeg enig i. Det er alt for mange galne sjåfører der ute. Selv følte jeg at jeg ble en bedre sjåfør etter at jeg tok lappen på tung sykkel for endel år siden, men det skal være sagt. Jeg har aldri vært tulling i trafikken, men opplevd mye rart.
      Det som og skremmer meg at folk kjører som noen galninger forbi skolen i nærheten av der jeg bor. (Jeg jobber og på skolen,) Jeg har sikkert blitt nesten påkjørt 3,4 eller 5 ganger. Jeg sier til barna. Ikke gå over veien, bruk tunnelen. Hvorfor sier de. Fordi at det kjører så mange der oppe som ikke bryr seg om de kjører deg ned. Kanskje strengere straffer funker? Slik som på bildet over. Han skulle fått fratatt bilen, og forbud i 5 år mot å kjøre. Kanskje han hadde lært? Jeg vet ikke. Men det er bra du tar opp dette temaet for det skjer mye farlig kjøring på veiene hver dag dessverre.

    5. Ja dette er jo ikke noe nytt på toppen der da dette er daglig dags der så håper det er en med knapper som står der en dag å følger med før det skjer noe alvorlig der.

    6. Det er så mange ting som skjer i trafikken. Det ene fenomenet handler om det som er nevnt ovenfor. Dette å bryte grenser for å komme fremover av ulik grunn. Eg ser det kvar gong eg reiser både til og spesielt fra ferga. Det kjøres forbi selv om køen fremover er flere hundre meter lang.. Og 3 sekunder blir 3 tidels sekund.
      Seinast i dag hadde eg 30 tonn framfor meg, og eitt sekund tilsvarende kjøretøy bak meg. Og litt beklemt risiko kjørte eg ut til siden. Eg hadde min sønn med i bilen også. Traileren bak kjørte ut i motsatt kjøretetning for ikkje å tape fart eller måtte bremse opp. Men noen forbikjøringer krever medlevert avtale med engler for at det skal gå bra. Men sant skal sies at totalt sett er det mindre stygge ting nå enn for 20 år siden. Men feilfri er nok ikkje eg heller. Men gjør som hovmesteren..” I do my very best”

    7. Mye bra skrevet her.
      Det er en ting jeg savner i slike “utblåsninger”. Det er perspektiv. Det er årsaksforståelse. Det er erkjennelse av alle trafikanters medansvar.
      Det er vanskelig å være uenig i at risikofylte forbikjøringer er et onde. Jeg er heller ikke en av dem som er uenig i dette. Men å være så ensidig på årsaksforklaringen, som alltid er “spare tid, komme først, være en egoistisk drittsekk”, bidrar ikke til å løse problemet.
      Som trafikant er man en del av et samfunn i bevegelse. Ingen av oss kjenner agendaen til de rundt oss, ingen vet hva som driver dem, ingen vet hva som venter dem i den andre enden.
      Motivasjon er vår sterkeste drivkraft. Motivert av noe som fremstår som så viktig at man feilvurderer risiko kan vi alle være farlige. Manglende forståelse for andres drivkrefter gjør at man som medtrafikant kan bidra til å forårsake slike ulykker. Manglende respekt for andre menneskers liv, helse og sikkerhet skaper ofte situasjoner som farlige forbikjøringer. Men det samme gjør manglende forståelse for at alle trafikanter er individer med forskjellige motivasjoner for å reise. Å “spare” et minutt er nok sjelden en motivasjon i seg selv. Likeså å komme først til butikken, eller fremst i køen. Men er man ensporet nok, kan det sikkert se sånn ut. Min påstand er at man da undervurderer sine medtrafikanters vurderingsevne, og samtidig viser man seg lite egnet til å vurdere andre menneskers mulige perspektiv på saken.
      Trafikkbildet er ofte komplisert. For en som kjører mye, er det litt enklere å holde oversikt, og for en som jobber med dette, bør trafikkforståelsen være noe av det beste man kan finne langs veiene. Videreformidling av trafikkforståelse er ekstremt viktig for den yrkesgruppen som lærer opp andre sjåfører.
      En trafikkforståelse som resulterer i at “alle som kjører forbi er idioter som gjør det for å spare et minutt”, er ingen god trafikkforståelse. Å lære å skape flyt, lære å vurdere risiko, lære å benytte muligheter heller enn å ta sjanser, lære å være empatisk nok til å forstå at ens egen hastighet kanskje ikke føles adekvat for bakenforkjørende, uavhengig av fartsgrense, lære samarbeid, og viktigheten av “aktsom, varsom og hensynsfull, samt ikke være til unødig hinder”.
      Ikke bare den ene veien, men begge.
      Sjåfører er mennesker. Mennesker gjør feil. Slik vil det alltid være. Men det er mye enklere å laste den som gjør aktive feil, slik som her, enn de som gjør passive feil, eksempelvis uoppmerksomhet, og manglende kunnskap om egen plass og rolle i trafikken. Aktive feil er altfor ofte sekundærkonsekvenser av de litt mer usynlige passive feil.
      Drapsmaskiner kommer i mange former. Men noen er mer synlige enn andre. Selv om det er slik, ikke glem de mindre synlige. De er ofte en viktig del av helheten i en situasjon.
      Kjør pent inn i et godt nytt år! 🙂

    8. Tommy: enig i mye av dine argumenter , men er og opptatt av at den som ferdes i trafikken må tillegge seg tid nok til å ferdes på en forsvarlig måte . Klart at de som tydelig kan oppfattes som ett hinder i trafikken å har ett ansvar , men opplever ofte , rettere sagt daglig situasjoner hvor “erfarne” sjåfører gjør valg som er så brutalt rettet mot andre for å komme raskere frem selv . Den dagen de selv står med lua i hånda og sier farvel til en kjær etter en trafikkulykke , så kan det hende de oppfatter hvor dyrkjøpt sekunder kan ende med å bli .

      Ha en fortreffelig nyttårsaften og ønsker deg å dine ett trafikksikkert 2017

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg