Tesla eventyret

har DU tenkt på dette : 

Elon Musk , gründeren bak selskapet Tesla , guden for nyfrelste elbilfanatikere , sitter å blir mange milliardær fordi alle verdens nasjoner er med på å subsidiere salg av hans produkt? Hmmmm, han begynte sikkert ideen for å spare miljøet ., sikkert derfor han og hans delegasjon reiser verden rundt i fly for å fortelle folk att de skal slutte å fly…. 

Dette er å banne foran meningheten men… Er det riktig att 1 person skal få så mye makt og spre sin interesse att hans firma blir enerådende på langtrekkende elbil? 

Hva gjorde sittende regjering med bileventyret THINK og BUDDY ? Burde ikke de tenkt KORTREIST og lokal produsert ,og sagt dette vil vi ha ? ( var vel arbeiderpartiet det , hmmmm tenk om utviklingen der hadde fått skikkelig ryggdekning , istedenfor å måtte selge ut for så å bli gravlagt ) 

fornybar energi , elektrisitet , gjenbruk …. Det skrikes store ord , men hvorfor utvikler ikke vi i dette rike og høyteknologiske landet noe selv … 

Vi er kanskje størst eller blandt de største på ren strøm i verden , men hva hjelper det når vi ikke kan forsyne oss selv med hele forbrukskjeden ? Kjøper vi produkter som er produsert i ett annet land eller enda værre en annen verdensdel så har vi ikke noe garanti for att det vi kjøper er miljøvennlig framstilt . 

Ser og omtaler om att oppbrukte batteripakker skal i fremtiden brukes som strømdepoer og att utslipp fra batterier ikke kommer til å skje pga gjenvinning . Gleder meg til å se løsningen når tonnevis av batterier skal fraktes miljøvennlig bort . Og lagres forskriftsmessig 

Det samme påsto mobiltelefon bransjen , ALLT  blir gjenvunnet miljøriktig på en korrekt måte . Rett etter denne uttalelsen dukket det opp en lang dokumentar fra u-land hvor hele byer ble forurenset av søppel fra hele verden og att fattige mennesker satt under veldig usikre forhold og demonterte telefoner og batterier m uten noen form for sikkerhet . Barn satt med lighter å fjernet isolasjon fra kobber , man smeltet om batterier og metaller i veldig gamle smelteovner for å gjenvinne edle metaller , hvor arbeiderne tjent noen få kroner PR dag . 

Det hjelper lite å sortere søppel hvis man gjør det slik…… 

Og tilbake til elbil og hybrider …. Nå er det på tide att godene fra felleskapet fjernes , og jeg har sagt det før å sier det gladelig igjen , egoister i elbil er IKKE  mer miljøvennlige enn en bil med fossilt drivstoff med tre personer i ….. Det bør være ganske enkelt å se att det å kjøre sammen vil minske køer og samtidig bidra til høyere produktivitet når køene på veiene blir mindre . 

Forrige gang jeg skrev om dette temaet fikk jeg utrolig mye kommentarer som lød slik: du er missunnelig , stokk dum og kraftuttrykk som ikke egner seg i det virkelige liv. Og det må folk få lov til … 

Men tenk deg om før du kommenterer : jeg sier ikke att elbil forurenser mer enn en vanlig fossil bil , men att EN HVER BIL ELEKTRISK ELLER IKKE ELEKTRISK FORURENSER MER PR KJØRTE PERSONKILOMETER SÅ LENGE DET ER 1 PERSON ALENE I BILEN.   Fyll opp bilen , kjør sammen , først når folk tenker på dette så vil trafikkmengden gå ned , å så lenge man blir premiert for å kjøre aleine i sin elbil så er vi på vei i helt feil retning ! 

 

 

8 kommentarer
    1. “Og tilbake til elbil og hybrider …. Nå er det på tide att godene fra felleskapet fjernes , og jeg har sagt det før å sier det gladelig igjen , egoister i elbil er IKKE mer miljøvennlige enn en bil med fossilt drivstoff med tre personer i ….. Det bør være ganske enkelt å se att det å kjøre sammen vil minske køer og samtidig bidra til høyere produktivitet når køene på veiene blir mindre . “..
      Hva er det du mener egentlig..du snakker om “egoist” og legger press på 3 stk i en fossilbil…mulig jeg missforstår, men mener du at elbiler stort sett kun har med seg en person?…de brukes jo som som en helt vanlig bil? Og dette med å “fjerne godene”, har du fortsatt ikke forstått hvorfor de har de godene som de har?

    2. Anonym: sjekk trafikk mellom Drammen og oslo på morgenen og ettermiddagen , hvor mange sitter i hvert kjøretøy ? Sjelden mer enn en person , dette gjelder både el og vanlig bil , men for å få fullt utbytte så burde elbil med fler enn 1 person oppnå goder slik att fortjenesten blir større for miljøet , og forskning viser att etter att elbil ble subsidiert i Norge så har antallet biler økt på utsatte strekninger , men kollektivtransporten merker nedgang , DA HAR ELBILPOLITIKKEN FEILET .

    3. Godene er en gulrot for at elbil skal få et fotfeste i bilparken. Elbil er helt tipp topp, hvis man klarer seg innenfor de rammene som en elbil tilbyr. Hvis det ikke var et trekkplaster, hvorfor i alle dager skulle noen velge en bil som går 10-15 mil, måtte lade, skal man langt må man planlegge osv.
      Den dagen elbilen går like langt som en vanlig bil- den dagen kan man ta bort godene. Vi bor i samme land..?..Staten hadde vel ikke gitt de godene, med mindre det var hensiktsmessig?

    4. Anonym: det bare tyder på att man kanskje burde ventet til teknologien var bedre utviklet , hva gjør vi med alle elbiler med liten kapasitet og kjørelengde om 5 år ????? Og hybrid ??? Det er den største miljø bløffen noen sinne

    5. den er god nok- for 80 000 bileiere i Norge…siden de frister med goder, som kompanserer for “styret” det er med elbil…og teknologien blir bare bedre og bedre, for hver modell som lansereres…

    6. det er jo virkemidler for at lokalutslippene skal bli bedre, noe storbyene i stor grad sliter mye med…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg