Svindel!! Teslamenighetens sanne ansikt

Er så møkk lei

Har nå pendlet med #bil rundt på #Østlandet morgen å kveld siste uka og har lagt merke til noe som #politikere er totalt blinde for !

Jeg står der i kø da 

Og hva er det som passerer forbi som en virvelvind i #kollektivfeltet??? Jo …. Biler med 1 person i …. Det er jo jævli #kollektivt? Ene blærete #elbil etter den andre , og hvorfor har de det ? Jo fordi de kan kjøre kollektivfeltet, ikke betaler de #bompenger , ikke #avgifter , og faen meg får de ikke full tank #gratis og …

Men #miljøvennlig???? Drit å dra .. Fyll værste amerikanske van med 9 personer og du tenker mer #miljø enn den dresskledde 50 åringen som kveser bortover i en overdimensjonert lommelykt med 4 hjul .. Den dagen disse kortlevde doningene skal på dynga så sitter det garantert ett lite indisk barn og brenner bort isolasjon fra verdifulle ledninger for å overleve dagen …

Og så har det kommet no som faktisk er Værre ! #Hybridbiler! Feite mercedeser og BMW med 5 liters bensin v8 og en elmotor på 115 hk fra en gammal vaskemaskin , og jo da blir bilen 450000kr billigere fordi den klarer å kjøre 30 km med ett forbruk på 0,38 pr mil , men etter disse kilometerne renner det greit rett igjennom … Hmmmm 30 km … Det er akkurat ut av miljøpartiets #Norge det, rettere sagt #oslo !

Jeg har stoor familie , 5 barn og drømmer om en familiebil sånn att jeg kan fylle den og #reise sammen ( altså kollektivt ) , prisene på den slags #biler er rent sagt ett mildt helvete , mens varebiler , 2-3 setere , der er det #billigere , hva faen er det for #politikk ?????

Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn ????? Please

kan noen og fortelle meg att de med hånden på hjertet tenkte miljø når de kjøpte sin svære ,supersterke SUV , eller sin forvokste maglight ? 

Hvor mange ville kjøpt med normale avgifter ? 

 

Del, spre og diskuter!

Takk !

87 kommentarer
    1. Hei Svein! (Antar du heter det 😊) Må si jeg flirte godt av din ærlige og treffsikre utblåsing! Og jeg er 100% enig med deg; Det du ser og observerer er galskap! Og bare for å legge til ytterligere 1poeng; Disse “lommelyktene på 4 hjul” har allerede forurenset like mye som en bensinbil gjør i løpet av et helt liv, allerede før den ruller ut i kollektivfeltet 😏
      Heldigvis er regjeringen nå i ferd med å forsøke å rydde opp. Dessverre må de fremdeles dra på åket som kalles Venstre, som ynder å kalle seg miljøparti, så utviklingen går selvsagt altfor tregt, men i riktig retning i det minste. Bilavgiftene er senket med over 2 milliarder kroner, FRP vil fjerne el-bilene fra kollektivfeltet, og også begynne å redusere på alle fordelene disse bilene har. HK avgiftene er kraftig redusert, slik at du kan kjøpe en litt sterkere familiebil neste gang, uten å ta opp byggelån med 30 års avdragstid for å kjøpe bil.
      Det er langt igjen, men det går rette vegen iallfall. Vi drømmer om en regjering med FRP og Høyre alene i flertall, og gjerne hvor FRP er størst, etter valget i 2017. Da blir det virkelig fart på sakene! Inntil da får vi nøye oss med over 50% økning på veg, 60% økning på jernbane, og 30% økning på gang-og sykkelvei, samt kraftig senking av bilrelaterte avgifter. Og lavere bomavgifter enn hva vi hadde hatt med en rødgrønn regjering (se bare på stakkars Oslo og Bergen!)

    2. Terje Unhjem: takker for kommentaren 😉 folkeaksjon mot blinde politikere hadde vært tingen , synsere og grønne halleluja politikere er i overflod , reel utslipp og full kontroll av produksjonskjede og levetid burde legges til vekt for nye avgifter , ikke ett kjøpt Bellona og ett iherdig MPG som kun ser propaganda . Flerbruksbiler med mange sitteplasser burde vært vinner i en hver form for avgifts politikk

    3. Hei, hvordan har det seg at du uttaler deg om at elbil er så mye mer forurensende enn fossilbil? Når du viser til synsing, og kanskje en utdatert rapport- kan man samtidlig vise til mange rapporter som viser til det stikk motsatte. Blir jo helt matt av all spekuasjoner, og utdaterte meninger om elbil. HVA SKJER MED BATTERIENE- jo, det finnes resirkulering av elbilbatteriet- ja, til og med i Norge.
      Iht. Norsk Transportplan skal fossil fases ut innen 2025- kanskje et hårete mål, men det er iallefall det som er satt. Hvordan faser man ut en teknologi, og hvordan får en annen fotfeste- jo, nettopp å gjøre det MYE mer attraktivt med den ene sorten- derfor goder. Hvem i alle dager hadde kjøpt elbil, med den begrensingen den har pt?..det er jo hele grunnen til at elbil får disse godene. Vi skal ha ned lokalutslippene, og dette er korrekt vei å gå. Mange andre land puster oss i nakken, om å satse fullt på el- og fase ut fossildrevne…FRP har da ingenting i mot Elbil- de har jo vært forkjempere for å beholde elbilgodene i sin fullhet ut 2017- etter dette vil fossildrevet måtte betale masse ( iht siste forslag til Oslopakke 3- skal diesel betale 80 kr- bensin 70 og elbil 30/ eller gratis )
      Alle partiene er for elbil, på den ene eller den andre måten- det er iallefall samstemt at det skal lønne seg å kjøre grønt..og ugunstig å kjøre bensin eller diesel. Forstår jo at det finnes sjalu mennesker, men samtidlig må man innfinne seg med at verden går videre. Teknologi utvikler seg, og det er INGENTING som tilsier at elbilen skal bort..heller stikk motsatt. Bare se ut vinduet..ladere dukker opp overalt- godene består- alle store produsenter satser fullt

    4. IT: men det er fortsatt ikke mer enn 1 person i de fleste el biler! Så mengden trafikk går ikke ned av den grunn , svevestøv er vel likt så lenge den går på hjul ? Og hva er så utrolig bra med hybrid att den fortjener så store lettelser i avgifter ?????

    5. Hvorfor tror du det? Har selv en bil- det er en Nissan Leaf. Antallet i den bilen, er akkurat det samme som når jeg hadde dieselbil. Elbil er ikke forbeholdt en person;)…
      Svevestøvet er det jo ikke så lett å gjøre noe med, men fortsatt er det mye mindre utslipp i form av andre gasser. Det foreligger MANGE rapporter som viser at – ja, ved ferdigstilling av bil, har elbil forurenset mer enn fossil, men dette tas kjapt igjen- når de begynner å rulle. Hybrid kan jeg dessverre ikke uttale meg om…Er for så vidt enig i at elbil også skal betale noe, men igjen- det er jo en grunn til at godene tildeles. Hadde den vanlige mannen i gaten hatt råd til Tesla etc, som dekker kjørebehovet fullt ut, hadde nok godene vært faset ut. Enn så lenge går en gjennomsnittlig elbil ca 12-20 mil´ish- og hvem hadde kjøpt denne type teknologi , hvis prisene var sidestilt med det som “dere” definerer som “vanlig” bil. Styre med ledning, måtte planlegge litt ekstra før man skal kjøre osv…ingen…

    6. IT: hva med heller å bli “straffet” for å kjøre alene i bil? Elbil er helt klart en fremtid det er jeg enig i , men ser att majoriteten kjører dette for å spare tid og penger , som du selv sier.
      Tror det å tenkte rent kollektivt er en smidigere måte å løse ting på istedenfor å presse igjennom teknologi som allerede er steinalder .

      Hva mener du er dine største fordeler med å kjøre elbil?

    7. Først og fremst er jeg nyskjerrig på hvorfor du kaller det for “steinalder-teknologi”. Indikerer du at det er en gammel teknologi?..i såfall er det jo feil. Det er jo heller en teknologi som har vært tilgjengelig lenge, men som i de siste årene , virkelig har fått fotfeste og som er kommet på et nivå, hvor man nå ser nytteverdien for fullt. Hadde det vært utdatert( ref første innlegget mitt ) hadde jo ikke all verdens bilprodusenter satser nettopp elektrisk. Infrastrukturen hadde ikke blitt bygd ut på det nivået det gjør idag, og i den vanvittige hastigheten.
      Hvorfor skal man bli straffet for å kjøre en person i en elbil?..det er jo en bil på lik linje som en som pumper ut kjipe gasser?et fremkomstmiddel på akkurat samme måte, bortsett fra begrensninger- og noen fordeler.
      Fordeler- jeg har fått kjøpt meg en vanvittig god bil- støyfri, kraftig, topp moderne til en god pris( den varmer til og med opp bilen mye kjappere enn en annen bil jeg har hatt 😉 ) Jeg fant ut av at denne dekket mitt behov 99,9 % av bilbruken- og den siste 0,1% får jeg lånt meg en bil som tar meg litt lenger. Fra juli, frem til idag- har dette behovet ikke meldt seg. I sommer kjørte jeg bilen 50 mil- rundt i Norge, uten problemer. Harryhandel er også ingen hinder?
      Hadde jeg kjøpt den uten noen som helt kompansasjon (i form av goder eller pris ) – helt klart ikke. Hvorfor skulle jeg gidde å styre med lader..bake inn en ladestopp på 20 minutter hver kjørte 10-12 mil osv?hvis det ikke var en form for gulerot?
      Hadde jeg dog hatt en bil som gikk 40-50 mil, og som kostet meg 45 øre per mil..helt klart hadde jeg kjøpt elbil uten å tenke meg om?som folk flest..Men enn så lenge er vi ikke der..

    8. og klart- kollektivt er jo det aller beste…men der er vi jo LANGT ifra…prismessig, punktlighet og tilgjengelighet…

    9. IT: kollektiv transport kan å bety krav til flere personer pr kjørte enhet , samkjøring . Dette er tiltak som kunne begrenset bilbruken ekstremt , feks skattefritak for bruk av jobb bil med mer enn tre personer i bilen?
      Eltekno er gammeldags , første elbiler i kommersiell drift var vel lastebiler på bryggerier i England på slutten av 1800 tallet .
      15hk elmotor på ett kjøretøy på 2 tonn har minimal effekt ( hybrid)

      Gleder meg til reel forbruk og driftskostnader til slutt blir lagt sammen

      Flott att du er fornøyd med elbilen din , jeg skulle gjerne brukt det i mitt yrke , men der er vi dessverre pålagt å ha manuelt gir .

    10. Torbjørn V: hvis man leser HELE blogginnlegget så dreier det seg om elbiler med 1 STK menneske i hver bil , og tomme fakta blir da litt dumt. Det dreier seg og om hybridbiler med utrolig kort rekkevidde på elmotoren , hvor da det er en stor bensin motor som tar over når strømmen tar slutt .

      Hvor mye totalregnskapet ender på er fortsatt usikkert , da det ikke er klart hvor avfall for produksjon og miljøskadelig deponering ender til slutt …

      Hovedpoeng er att en egoist i bil fortsatt vil forurense mer enn en bil med flere passasjerer

    11. Jo flere el-biler, jo mer går el-forbruket opp. Når vi ikke klarer å produsere nok strøm selv, så må vi handle dyr strøm fra utlandet (noe vi sikkert allerede gjør) produsert med kullkraft. Hvor miljøvennlig er det?

    12. Det er naivt å tro at el.biler kun bruker ren energi, Norge har allerede solgt ut det vi har av ren energi. Så resultatet er at man i dag importerer kull- og atomkraft fra Europa.

    13. Batteribiler har 2-4 ganger så stort globalt Co2 – fotavtrykk som bensinbilen og er like død nå som for 100 år siden. En blindgate som de store bilfabrikantene aldri vil gå inn i. Da spiller det ingen rolle hva noen jålete klimatullinger i Norge og California holder på med. Resten av verden ler seg fordervet av dem. Batteribiler er å gå baklengs inn i fremtiden.https://m.youtube.com/watch?v=D195BY8jhuE

    14. Tom Erik Ripe- leser du ikke nyheter? Audi, Mercedes, Volvo, Nissan, Posche, WV..skal jeg nevne flere…? Har satset og satser på elbiler…google it!… flere land skal fase ut fossilbiler og satse 100% elektrisk…google it!..

    15. IT: klart att det skal satses på alternativ til fossilt brennstoff og samtlige produsenter MÅ jo produsere noe politikere ser på som grønn kraft for å få solgt biler i det hele tatt , ser bare kjappe løsninger som plutselig å lage LADBARE hybrider , se bakover 5 år på Opel AMPERA , som har ett garantert forbruk på 0.18 liter pr mil , ble IKKE klasset som miljøbil , mens Mercedes gl 500 med v8 og 15 hk elmotor med en Max rekkevidde på 30 km får store avslag ??? Den bruker minimum 0,89 liter etter 30 km ! Men da er den ute av Holmenkollen og lille grønne Norge …..

      Og den har sikkert ikke mer enn en person i dress på vei til jobb ……….

      Google den …. Også

    16. Hva med all oljen som tappes? Skal vi bare fortsette med det i all tid? Flere og flere jordskjelv vil komme så lenge vi tapper oljen, som er der for en grunn. Er det mer miljøvennlig??

    17. Jill: det er å velge pest eller kolera , men legg merke til hva som menes i bloggen , om en egoist kjører aleine i bensin eller diesel eller elbil så er han fortsatt en egoist . Færre kjøretøy , fler i hver bil !
      Jeg synes det er ille uansett drivstoff att hver mann sin båt på reise til felles sted ! Og enda mer irriterende att de som sitter ALENE i sine GRØNNE kjøretøy tror de redder verden .

    18. Først en liten fakta rettelse. El motoren i Mercedes S500 plug- in hybrid er på 115 Hk 340 Newtonmeter. Oppgitt bensin forbruk under blandet kjøring er 0,28 L pr. mil. Men du kan riktignok kjøre 30 km kun på strøm. At også rike folk som normalt kjører denne type bil også får tilbud om å kjøre miljøriktig var det helst FrP som ønsket. Så til saken om Elbiler. Hvor en står Elbil spørsmålet sammenfaller trolig hvor en står i klimaspørsmålet. Dersom en er enig med stortingsforliket i at Norge må redusere CO2 utslippet finnes det ingen annen mulighet som monner enn transportsektoren. I Norge er allerede all strømproduksjon grønn og Norge har en stor strømreserve som kan brukes til bilparken. ref Tord Lien FrP . At denne strømmen hadde gjort bedre nytte for seg i Europa er nok riktig, men det hjelper ikke på vårt CO2 utslipp. Europa kommer også fort etter. På en god dag med sol og vind er Danmark og Tyskland selvforsynt med grønn kraft, men kan bruke Norge som akkumlator når det blir mørkt og vinden stilner.

    19. Flott skrevet Svein er helt enig med deg.
      Så lurer jeg på IT hvor har du det fra at vi bare skal kjøre El biler i Norge
      etter 2025 da må du lese litt bedre for det som står er at målet er og stoppe
      salget av biler som bare bruker fossilt brensel. Da må jeg bare si at det fins
      mange andre typer drivstoff som ikke er fossile (laget av olje) bla flere typer gass, E85,
      “frityr” oljer osv. Men den dagen Politikere snakket om miljø hensyn uten og tenke inntekter til statskassa men faktisk tenkte på miljøet. Da vill vi få et kollektiv tilbud som er både godt og økonomisk å bruke, men mange snakker i dag som det er enten eller men jeg vet at fremtiden vil bringe både og.
      Bare en kommentar til Jill hvor i verden tappes det olje og hvor i verden er det jordskjelv det er ikke de samme stedene så det henger neppe sammen.
      Må bare kommentere at de fleste kjøper El bil fordi de får en økonomisk kompensasjon for det hva skjer den dagen vi må betale det det faktisk koster og produsere disse El bilene.
      Vi får vel bare vente og se

    20. John: den dagen vi betaler biler ut fra kostpris så finnes det ikke elbiler , det innrømmer jo elbileiere til og med i kommentarfeltet her 😉

    21. hei.
      jeg skjønner frustrasjonen mot el bil på kollektivfeltet og er enig med at det kan de kutte ut.
      har selv bestilt tesla. men ikke for miljøet selv om det er bedre for miljøet. ikke kom med noe piss om at den forurenser mer fordi fossile brensel kraftverk må blåse mer gass eller kull.
      for dette er gammel teknologi som kommer til å gå bort gjennom de neste 15 år rundt tippet. bare husk at jeg sa det.
      det må du faen ikke skylde politikerne for.
      der er mange idioter. helt enig.
      men rett skal være rett.
      har du råd til en famile bil har du også råd til en tesla modell 3.
      første gangen jeg har blitt så provosert at jeg ble nødt å kommentere.

    22. Hva har dress med saken å gjøre??, her oser det av noe usaklig misunnelsesaktig. Myndighetene har øsnket å gi folk insentiver for å øke andelen av elbiler fordi de mener at det skal være en bærekraftig utvikling. For øyeblikket er elbiler med litt rekkevidde dyre , men det er en nødvendig utvikling pr nå. Om litt kommer rimelige elbiler, mener du at folk skal droppe å kjøpe det fordi de kan virke som de er høye på pæra? nei nå må du faktisk stikke fingern i jorda og overstyre dine egne fordommer og misunnelse.

    23. Vidar: har ikke noe imot hverken elbil eiere eller tesla fans ( liker tesla utrolig godt selv) , men nok engang … Hvorfor skal den enslig fører sitte å kjøre ENSOM i sin bil i kollektivfeltet , og hvorfor får en hybridbil 450000kr i avgiftslette fordi den er elektrisk noen kilometer ???

      Og flott att du vil kommentere , for da er vi kommet ett mye lengre enn politikere , for vi kommuniserer , og gratulerer med en flott kjøretøy !

    24. Thomas: ventet på det argumentet , og jeg er som du interessert i FÆRRE biler på veiene , og til info , vi sliter akkurat med det du setter fingren på .
      LES , biler med 1 menneske i hver bil .
      Hvis vi alle kjørte elbil alene i hver vår bil så er problemet fortsatt der med svevestøv . KJØRE sammen , raskeste vei for å minske trafikk mengde

    25. Når noen velger å gå over til elbil, så er det nok i hovedsak av økonomiske grunner. Og det er jo akkurat derfor det er avgiftsfritak. For miljøet har det absolutt ingen betydning hvorfor folk velger hva. Og angående prisnivå på elbiler, så kommer det jo billigere elbiler så snart produksjonsvolumet er på et høyere nivå. Da er vi ikke like avhengig av avgiftsfritak lengre.
      Strøm er fysikk. Når det snakkes om at vi har solgt all vår kraft til Europa, og at vi får skitten kraft i retur, så er det en sannhet med store modifikasjoner. Kabelnettet mellom Norge og kontinentet har ikke ubegrenset kapasitet, og man kan heller ikke sende kraft i begge retninger samtidig i en kabel. Det økonomene har funnet på, er et system der man kan kjøpe seg rettigeter til å påstå at man kjøper ren kraft, uten at det faktisk er mulig å sende så mye kraft gjennom nettet.
      Så er det gjerne slik at vi eksporterer kraft på dagtid, siden vi har et overskudd av kraft. Dette gjør at man kan redusere kraftproduksjonen på kontinentet. Strømforbruket er høyest på dagtid, så kraftproduksjonen skaleres ut i fra hvor myue kraft som trengs da. Men så kan man ikke bare stenge kraftverkene om natta, slik vi kan med vannkraftverk her i Norge. Derfor reduserer vi produksjonen her i Norge om natta, og så importerer vi overskuddskraft fra kontinentet. Denne kraften må uansett brukes, og da er det tross alt bedre at den brukes til noe fornuftig, heller enn å fyre for kråkene. Eller hva? Så la gå, det gjør at vi får en gjennomsnittlig kraftmiks her i Norge som ikke er helt ren, men det er allikevel mye bedre enn alternativene.

    26. Hvis du leser ditt eget innlegg så er du sur på elbiler med en sjåfør i som kjører i kollektivfeltet.
      Hvor kjører du da? Ingen innfartsveier inn til Oslo fra øst eller vest lar elbiler kjøre i kollektivfeltet.På vestsiden kan de kjøre kollektivfeltet om de er to eller flere i bilen. Kommer man øst fra så sitter man i samme kø som fossilbilene.
      Skal det ha noe mening det du sier så bør det være forbudt generelt mot kun en person i bilen., Og spesielt i fossilbiler.
      Det er vel bar rett og rimelig at de som snylter på andres friske luft, som skaper svevestøv til de hundre tusener som bor langs norske veier i Norge betaler et gebyr. Et gebyr tilsvarende piggdekk avgiften men basert på antall kjørte kilometere. Og det er vel igrunnen det som skjer når elbileiere slipper unna en del avgifter. Veldig mange i Norge kan kjøre elbil.

    27. Energi effektivt er og blir el-bil overlegen, det skjønte faktisk de første bil produsentene på slutten av 1800 tallet. Men siden strøm ikke kan prises som olje har fortjenesten vært større på olje og siden penga fikk bestemme ble el-bilene presset av banen. Hvorfor transportere tung veske med tørste lastebiler for så å brenne det opp i et forbedring kjøretøy med max 30-35% effekt? Tenk om all drivstoff hadde blitt produsert strøm av i et kraftverk med dobbelte effektiviteten og samtidig hatt en bortimot 100% renselsgrad. Så kunne man transportert kraften i ledninger og hatt et godt utbygd hurtigladernettverk.
      Selv om alle kjøretøy i norge ble elektrifisert ville vi pr.d.d. ikke bruke mer enn ca.60% av kraftoverproduksjonen i norge. Og hvor mye mer kraft kunne vi ikke produsert med all olja som “kjøres” bort?!.. Tenk selv, 15 år siden nesten ingen hadde farge skjerm på mobilen nå bærer alle en pc i lomma omtrent. El-bilen vil selv overta markedet innen 2025 er min spådom.
      Ellers støtter deg angående en i bilen, men det hjelper ikke for oss menig folk. De rike kjøper seg alltid fri. Se på Oslos vestkant hvor man må være to i El-bil i kollektivfeltet morgen og kveld. Hvem sitter i passasjersetet, ikke en kollega..
      Og klart El-bilen burde betale ordinære bom avgifter og ferge, men bør være fritatt for miljø bom for renere byer. Er foresten El-bil kjører selv siste to år, Zoe. Skjelden mulighet til gratis lading, men spare mye på å fylle hjemme mot på bensinstasjonen. 1,5-2kw mot 0,7-0,95L pr.mil gir meg ca.1500-2000 i besparelse i måneden. Prøv, lover deg du blir ikke skuffet.

    28. Du skriver at det irriterer deg på vei til riksen ? Hvilke tider kjører du inn da ? Vi kjører ofte fra Tønsberg til riksen ( har en sønn på 2 med leukemi) . Hos meg faller argumentene dine litt bort , jeg irriterer meg ikke over tesla eller andre el bil eiere . Vi har kommet oss fint frem hver gang . Forventer du ikke kø når du er i storbyen ? De ligger jo ikke i vårt kjørefelt engang ..
      Er bare å beregne tiden og ta det med ro . ( og er vel regler fra 7-9 om at da må de være flere i bilen for å kjøre kollektivt? Eller tar jeg feil ?)
      Så tips , ta deg god tid .. Beregn ut ifra hvilken tid du skal være der og slapp helt av . Hvis det blir for mye ta deg et lån og kjøp deg tesla .. (Eller annen el bil )

    29. Svein! Riktig som du sier at kjører du en hybrid Mercedes på langtur så blir bensinforbruket høyt. Vi har selv en Opel Ampera med 40 – 70 km rekkevidde på strøm. Kjører vi den på langtur eller lar være å lade den bruker den mer enn en tilsvarende bensinbil. Men slik vi har brukt den i 4 år er gjennomsnittet 0,16 L pr. mil. Hybrider er nok en overgang til rene strøm eller hydrogen biler. Utviklingen går kjemperaskt. Tenk hva som har skjedd på kun 5 år med solceller, batterier og ladestasjoner. Enig i at Elbil fordelene må trappes ned, men de har vært avgjørende for å få igang omstillingen, og snart går den av seg selv.

    30. Odd: det jeg synes er litt feilslått er at man ikke satser mer på å belønne samkjøring og bruk av kollektivtransport , elbil satsningen blir slik det er nå ett byfenomen og hybrider det samme , helt klart att elbil skulle få noe fordeler , men hva skjer den dagen den fordelen forsvinner , blir det da nok en BLACK friday sånn det ble etter att Stoltenberg regjeringen anbefalte diesel for så å hate det kort tid senere ?

      Og jeg håper for Guds skyld att fremtiden ikke viser u-land som må motta store mengder restavfall fra batterier , greit att vi har returordninger , men hvor ender det til slutt ?

    31. Mer interessant er det at vi som står i kø med de anbefalte dieselbilene våre hadde faktisk vært vesentlig mindre miljøsvin om vi hadde fått kjøre i kollektivfeltet, elbiler forurenser jo ingenting i kø så da hadde miljøgevinsten blitt mye høyere! JA til dieselbiler i kollektivfeltet, og elbiler i køa!

    32. oljeprisene er på det billigst svenske krona er sterkere en den norske, jeg trodde at da oljeprien sank, sank også bensin prisen, men nei i steden for dette fjerner du noen tusen annsatte som ikke trenger lønn og går heller opp på bensin og disel, har akurat kommet hjem fra usa det fikk vi 1 galon for 13 kr. og de forurenser mer en norge. men det er vel den fattige stakkarn som skal odrne oppi alt til milljomærene,hele regeringa er korupt

    33. For å få et bedre miljø er hver enkelt nødt til å innse at all unødvendig bruk av fossilt drivstoff må opphøre. Dvs turistrelatert trafikk, fly, båt, cruisebåt, campingvogn/bil. Deretter må kjøpekulturen kuttes kraftig ned. Dvs slutt å bestille unødvendige produkter på internett. Kort sagt forbruket må ned.

    34. John, uten at jeg selv har lest det noen sted, så har jeg hatt min mening om dette hele tiden. Det sier seg selv, at oljen er der for en grunn, og når de tømmer for olje og fyller på med vann, så vil jo det si seg selv at det ikke er det samme.. Du heller vel ikke på vann i motoren din i stedet for vann eller??? Men siden du svarte slik så tok jeg et søk ; olje vs jordskjelv, og da kom det masse opp bl. annet dette ;
      http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/04/22/0517/forskere-fracking-forrsaker-jordskjelv.

    35. Når jeg leser det bla IT skriver om de store bilfabrikantene som Mercedes, BMW osv som produserer el-biler undrer jeg meg over hvor inn i granskauen blåøyd det går angående å bli. Hvis du IT og flere med deg tror at de gjør det pga miljøet så våger jeg å kalle deg i beste fall godtroende og i verste fall direkte dum. De produserer el-biler fordi de tjener penger på det!!! Fordi el-biler er i vinden og at deres respektive regjeringer mer eller mindre pålegger de å forske på det så produseres det el-biler. Hvordan tror dere det hadde sett ut dersom en bilprodusent hadde gått ut og sagt: “nei, vi satser ikke på el-drift i bilene våre. Altfor mye forurensning i produksjonen og så har vi ikke tro på elektrisk drivlinje som bærekraftig nok i det lange løp. Bortkasta penger!” De hadde blitt kritisert opp og ned i mente og salget deres hadde stupt og sannsynligvis hadde de gått konkurs. Ikke fordi el-biler er så jævla miljøvennlig men fordi noen “høye herrer” med mye makt vil det sånn. I tillegg er det ett menneskelig trekk at det å eie det hippeste gir en viss status og dermed går salget styrkende. Miljøet har ikke en dritt med saken å gjøre. Selv det å prompe forurenser…

    36. Helt enig med deg Dag: Økonomi og hippi faktoren er nok grunnen til at folk velger elbil. Bedre miljø er vel bare en bivirkning vi må leve med…

    37. Hei svein.. jævlig bra skrevet! Rett fra levra det like æ! 🙂 vi har samme standpunkt for dissa jævla batmobilene. . Ja det e verdens største svindel men ikke bare når d kommer te kolektiv men detta e jo ett triks staten gjør gang på gang og folk går på den gang på gang .. for om du huske så va d en periode så sa Jens Stoltenberg. . Råder alle te å kjøpe diesel bil for di e miljøvennlig og da ska alle med diesel bila få lavere avgifter og d ene med det andre … men så fort alle hadde kjøpt diesel bil så kom staten inn igjen å bare HALLO di jævla diesel bila e så skadelig for miljø så vi må øke avgifter på dem .. og folk reagerer ikke di skjønne ikke og tenke bare jaja shit happens. . Viss di sier vi må betale så har dem sikkert rett ..FOLK E FAEN ME SÅ NAIVE Å lett styrt av systemet at det e latterlig… men samme gjør di med El bil no.. ka trur du skjer når mange nok har kjøpt El bil .. jo da skyte avgifter te himmels for da d di plutselig miljø skadelig
      Og en el bil e jo mer miljø skadelig enn en noen bil har vært I historien for di batteri slipper ut stygg gass av nokka slag
      Kjempe arti å lese svein. . Stå på 🙂

    38. Hei bare for å få sakt det til dem som er elbil elskere. Dere er klar over at f.eks tesla. Det er mer miljøskadelig å bygge bilen enn det er å kjøre en bensin/dieselbil I utallige ÅR! Da mener jeg at dem må frakte tesla sine deler via fly for så å bygge dem sammen I et annet land. Jeg legger trykk på med FLY . Hvor er logikken I dette ? Sikkert veldig miljøvennlig . Kan tenkes at dette gjelder flere bilfabrikanter. Skyt meg gjerne I foten om jeg tar feil 🙂

    39. Hvorfor ikke bare gjøre sånn som de gjør på vestlandet? i kollektivfeltet for å bruke det, må du være minst 2-3 personer i bilen. Hvis alle hadde fylt opp bilene eller delt på det, så hadde svevestøvet gått ned og du slipper like mange biler i de andre feltene.

    40. Jeg HAR elbil og mener at vi skal suse alene i kollektivfeltet nå som vi er så mange, er feil. Sett opp skilt med 2+, 3+, 4+ istedenfor, avhengig av trykket på kollektivfeltet. Mye bedre det. Men forurensende er ikke en elbil, i forhold til en diesel eller bensinbil. Den er ca 10-20% mere forurensende å lage, men den knuser Diesel og bensinbiler når det kommer til forbruk. En elbil bruker ca 2kw på mila om man er tung på gassen og/eller det er kaldt. Det er samme energimengden man bruker i ett raffineri for å lage en liter drivstoff….

    41. Pussig å klage på at elbiler kjører bare med 1 person i kollektivfeltet inn mot oslo da datte ble forbudt allerede i fjor fra vestsiden og i år fra østsiden.

    42. For alle dere som har planer om å krangle på innlegget, som er særdeles mangelfull og uten fotfeste, vil jeg bare sitere:
      “Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience.”
      Eller:
      “It’s difficult to win an argument against a smart person, it’s impossible to win against a stupid person.”

    43. Så kjøp elbil selv. Du vil aldri angre på det.
      Meget sjelden det er behov for en bil som kan kjøre mer en 20-30 mil pr tur.
      Ønsker du lengre kjøre lengde foreslår jeg Tesla modell 3. Du kan vel få 7 seter i en Tesla.
      Kollektiv feltet er stengt for elbiler store deler av døgnet.
      Å lade gratis offentlig tar ca 12-15 timer, så ikke mye strøm å få gratis.

    44. kjøp deg en jævla Elbil selv så slipper vi denne artikkelsen. Ingen andre enn din egen feil for at du ikke kjører ELbil, siden vi Elbil førere har så jæbla mange fordeler. Livet går videre!

    45. Til din misunnelige dritt… Når jeg fikk en alvorlig sykdomsdiagnose som vil gjøre at jeg ikke kan kjøre bil særlig mye lengre så belånte jeg huset for å kjøpe Tesla så jeg kan kjøre drømmebilen den siste tiden jeg kan kjøre bil (eller i det hele tatt gå for den sakens skyld). Når jeg ikke lenger kan kjøre så selger jeg bilen.
      Så til deg din misunnelige dritt… vi bytter. Du får bilen og jeg får helsa di. Greit?

    46. Pussig å klage på at elbiler kjører bare med 1 person i kollektivfeltet inn mot oslo da datte ble forbudt allerede i fjor fra vestsiden og i år fra østsiden.
      Sveinjr: er ikke pussig da det fortsatt er MANGE som fortsetter å gjøre det.
      Nemi: Virkelig et dårlig argument, det er jo ikke noe mer lovlig for en elbileier med 1 i bilen å kjøre kollektivfelt (vest fra eller uansett østfra) enn for hvem some helst med en annen bil. Det er 4500 i bot så fort du blir stoppet av politiet det… og det er ofte kontroll.

    47. Står heller i kø, og betaler avgifter, fremfor å kjøre en EL bil.
      Heldigvis forsvinner snart alle godene, ser frem til det.

    48. Det er jo staten som tillater fordeler for el-biler.Det er jo å kalle avgifts bedrageri.Skal ikke elbiler også ha veier å
      kjøre på.Dem tar plass i trafikken som alle andre.Og dem lager
      like mye svevestøv og problemer som andre.Snart er også miljø-
      problemene større med elbiler som skal vrakes,og det er snart
      et problem med alle ladestasjoner.EL-bil er noe dritt for
      framtiden,og miljøet ordner vår herre.De grønne er bare grønne i hodet.

    49. Og strøm til el. bilene kommer fra en bekk over en grønn eng? Neida, vi importerer mye strøm fra kullkraftverk i Polen. Miljøvennlige el biler? Nei dessverre.

    50. Hvorfor skal ELbiler slippe skatter,veiavgift,bompenger og parkeringavgift.De tar like mye plass i trafikken.Det er jo
      diskriminering av andre trafikanter av værste sort.

    51. Kjøpe verdens beste bil. Økonomisk sett. Ny Peugeot ion til 125.000 med 5 års garanti = garantert bil til kr 25.000 pr år i 5 år! Etter det er bilen gratis. Vel, ikke helt; skuffer jo inn kr 4.50 pr km x 10.000 km = kr 45.000. Skattefritt 🙂 I året!
      Også har jeg gratis strøm hos arbeidsgiveren. Gratis parkering, bompassering, ferger og 450 i veiavgift blir bare bonusen i den sammenhengen. Takk som byr 🙂

    52. Ta en valium. Fossilbilen din er betydelig sterkere subsidiert enn Elbilen. Vi lever i et fritt land. Kjøp deg en elbil og hold fred.

    53. De store hybrid-SUVene er en skandale. Hvorfor i alle dager skal en slik ha offentlige insentivordninger sammenlignet en Polo med en knøttliten fossilmotor?

    54. Meg: takk , godt det er fler enn meg som ser dette . Finnes biler med utrolig lavt forbruk som taper i avgiftsnorge så fort noen nevner elmotor i hybrid.

    55. er det ikke bedre store biler med bensin diesel kjører i kollektiv kommer fort vekk.Elbil forurenser ikke når de står lenge stille i køen.

    56. Det er ingen som hindrer deg fra å kjøpe deg el-bil ! Jeg blir og provosert av for eksempel hotelleiere som tråkker på folk og bruker de som slaver mens de kjører millionfester hele tiden,men sånn er livet.

    57. Hvorfor skal vi akseptere disse gasskamrene på fire hjul som forpester omgivelsene? De gir barn astma og eldre får en for tidlig død. Verden er full av sirumpa folk som går i flokk etter antikvarisk biltekologi. Så lite opplyste er de fleste mennesker at de må lokkes med god økonomi og tilgang til kollektivfelt for å vende seg av med motordur og røykteppe etter seg. Det skal lukte død og fordervelse når man fyller drivstoff og det skal produseres kvalmede avgasser under kjøring. Aller helst skal det velges biler med traktormotorer som rister mest og bråker mest. Og bare fordi man liker god akselerasjon må man velge en motor som bruker dobbelt så mye drivstoff som den minste selv om man ikke utnytter hestekreftene. Gjennomsnittlig utnyttes kun 10 prosent av energien. Resten går bort i spillvarme som må fjernes med en stor radiator. De dagene det er kaldt kunne spillvarmen komme til nytte til oppvarming av kupé. Dessverre inntreffer kun dette varmeoverskuddet etter 10-15 minutters kjøring. Frem til da må du sitte å fryse. Det aller mest fantastiske med disse prehistoriske motorene er at de trives kun på et begrenset turtallsområde. En ekstra pedal for å koble inn og ut motoren samt en stikke til å velge mellom 5-6 gir er ikke uvanlig. Ungdommen må bruke mange tusen kroner på kjøretimer for å prøve å beherske denne finmotorikken som selv garvede bilister kan slite med. Tid og penger som kunne blitt brukt på større fokus på trafikksikkerhet og forståelse av trafikkbildet.
      Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn ????? Please
      (

    58. Skaff elbil selv ig du vil aldri ha noe annet etterpå.
      Mye færre bevegelige deler og lang garantitid gjør det billig å både kjøre og vedlikeholde, selv uten flere av dagens fordeler

    59. Vedr støv og forpesting, akkurat der er elbilene like ille som andre bilder, om enn ikke værre. Oppsiktsvekkende mange elbilder i Osloomr kjører med piggdekk – en selvmotsigelse!

    60. Svein jr bra innlegg
      Må henge meg på her,er så jævlig lei av miljø hysteriet og at vi i Norge skal redde hele verden. Våkne opp for fan, dettan miljø hysteriet er verden største melke ku for staten.
      Ja kjøp dere elbil dere som vil, skal bli moro å se når elbilen blir noen år å lett det er å selge den.
      Nyere lastebiler idag har ett rense system som gjør at dem forurenser mindre en personbil, og dette vil komme på personbiler også så vi fortsatt kan kjøre dieselbiler. Ja både bensin og dieselbiler og slutt å være så jævla naive å tro at vi skal redde hele verden, det vi gjør her i lille Norge for miljøet er bare noen promille på verdensbasis.

    61. Hva med å kjøpe en elbil selv? Prøv Nissan e-NV200. Har plass til 7. Utmerket bil for deg tenker jeg!!!

    62. Som jeg skrev i kommentarfeltet ovenfor så handler dette kun om penger og svært lite om miljøet. Alt som er hipt og på mote vil folk ha og de betaler for det. Sånn er det med alt fra mobiltelefoner til TV, PC’er, klær, hytter, hus og Gud veit hva. Selvsagt gjelder det også biler og denne gangen el-bil biler. Det er riktig som en lengre opp påpekte at sist det kom noe fra staten så var det at diesel var så bra og så kom påslaget i form av avgifter…
      Når jeg vasker jeg min BMW x1 eller av en grunn står bak mens motoren er i gang så kjenner jeg kun en lunken vanndamp og en veldig svak duft av klor som kommer ut av eksosrøret. Det er ikke mye der som minner om forurensning. Det eneste argumentet for min del til å kjøre el-bil er at den er lydløs. Sånn mer eller mindre. Vi har nemlig sånne på jobben så jeg har kjørt mye el-bil og er det en ting som er sikkert så er det jeg kommer ALDRI! til å kjøpe meg en sånn bil. Vinterstid så har de en rekkevidde på maks åtte!! mil. Hahahaha, åtte!! mil. Men det får du bare hvis du ikke bruker varmeapparatet og radioen. Hva fanken er der for en vits? Og dette kjøper folk i de trua på at nå har de virkelig gjort naturen en tjeneste for det sier Erna og MDG? Hahahahaha, jeg ler rævva av meg over folks lettlurthet. Med dagens kunnskap om teknologi kan man fint lage en motor som ikke trengs og lades eller etterfylle med noen type drivstoff. Ta feks en atom u-båt. Den kan være under vann i minimum ett år uten problemer og de krysser havene på tvers og tilbake igjen. Jeg mener ikke at vi skal bygge atombiler men jeg sier bare at teknologien til noe annet enn el-bil er ligger der. Til sommeren skal kona og jeg kjøre igjennom Europa til Portugal før vi snur og kjører hjem igjen. Hvis jeg kunne tatt den turen med en elbil uten å stoppe underveis for å lade så hadde jeg hatt el-bil jeg og. Men da må jeg også kunne ha på varmeapparatet og stereoen på vinterstid og assa. Og till dere andre som kaller folk for idiotisk og masse andre stygge ting: slutt med det og argumenter på en voksen måte istedenfor. Ikke bli personlig og barnslige da. Da blir bare diskusjonen ødelagt og lite saklig.

    63. Jeg så det var en som kom inn på E 85 . Det er ingen fordel når det kommer til utslipp.
      Min Honda CV-R 2,4 liter bruker dobbelt så per mil med E 85 som med 95 oktan bensin.
      Da blir jo også utslippet det dobbelte vil jeg tro.Når det gjelder økonomi kommer E 85
      dårligere ut enn 95 oktan bensin.

    64. Til dere som sier at elbil forurenser mer en drivstoffbiler…når man fyller tanken med 50kg drivstoff, og drivstoffet antennes i motoren, så reagerer det med oksygenet i lufta. Resultatet er at det dannes 70kg CO2 per tank. Dette kan man regne på, tallet er litt forskjellig for bensin og diesel. Men i hvert fall. Når man har fylt 100 ganger, har man i praksis generert 7000kg CO2, eller 7 tonn søppel om du vil. Hvordan i alle dager skal en elbil på 2 tonn kunne produsere mer søppel? Mye blir jo også resirkulert.

    65. Er nok ikke lenge til de ikke får kjøre i kollektivfeltet lenger heller. Det er såpass mange som har kjøpt elbil nå at det funker ikke særlig godt stort lenger nå. Så da slutter de nok å provosere 😉
      Når det kommer til hybridbiler og for så vidt store elbiler også, så er nok det noe som fortsatt blir utviklet. Jeg tror at i fremtiden vil alle ha el- eller hybridbil som er bra for miljøet, når langt, og er billigere å bruke.

    66. Her var det mye tull fra blogger sin side! Altså: Hvordan kan en elbil være mer forurensende enn en fossilbil? Ta bare hvordan en fossilbil får drivstoffet sitt. Det starter med utvinning på et oljefelt, så skal det fraktes til et raffineri. For til slutt å fraktes til en pumpe nær forbruker. Så skal du som forbruker kjøre til pumpen for å fylle opp tanken til bilen din. I tillegg kommer utnyttelsesgraden i fossilbiler sammenlignet med elbiler: En fossilbil har maks.40% utnyttelsesgrad. Resten går til spille av den energien som blir tilført. En elbil utnytter i dag 60-80%. Det er og slik at for hver lite drivstoff som du fyller på, kommer vi med elbil ca.10-15km. Dessuten har vi full tank allerede når vi drar fra enten hjemmefra, jobb, eller der vi er på besøk. Du nevner og kollektivfelt og kjøring der. Nå er det i Oslo og på innfartsveiene til Oslo blitt begrensninger, som gjør at kun samkjøring er lov i rushtiden. Ser og at det nevnes med totale utslipp. Dette er det forsket på, og selv med en god miks av energikilder er elbiler langt mer miljøvennlige enn fossilbiler. Etter ca. 2 år i bruk har en fossilbil tatt igjen nivået til en elbil, og fortsetter å forurense i betydelig grad, mens elbiler legger minimalt igjen når man ser på fotavtrykket gjennom et helt livsløp. Batteriene? Vel, det er faktisk et større problem med 12V-batteriene som alle har i bilene, fordi de må byttes ofte. Når det gjelder batteripakkene: Vel, der er det slik at det har vært svært få utskiftinger. Og det har vært enkeltceller som ikke er i orden. Nissan har registrert en kjørelengde på Leaf som er på ca.3mrd. km. siden starten i 2011. De har ikke byttet mange batterier. Det var et lite problem i noen stater i USA, fordi batteriene ikke tålte kraftig varme. Men det var for de første bilene som er produsert. “Fordelene” vi med elbil har i dag, vil, når tiden er inne, forsvinne, og det kommer andre måter å få inn de kronene på. Du sier og: Elbilister betaler ikke noe som helst. Vel: Hjemme betaler jeg for strømmen jeg bruker, og på langturer koster det å lade per minutt på hurtigladere. Det er da slik at vi altså betaler for bruken. Vi betaler da vitterlig skatt som de fleste (utenom de som har mulighet til å bli såkalt nullskatteytere). Det er en ting jeg er enig med deg i, og det er hybridbilene. De har kort rekkevidde på batteri, men får drahjelp mht. avgiftsnivået ved nybilkjøp. Ellers er de ikke fritatt for noe som helst. De må betale for seg overalt. Men som sagt: Du kommer med så mye synsing at det er til å bli matt av. Så mye av det du skriver er jo ikke akkurat konstruktivt.

    67. Fridtjof: 12v batterier må byttes ofte ? Nå har jeg kjørt bil i snart 30 år , byttet 1 stk 12v batteri og har en gjennomsnittsligning kjørelengde på ca 60 000 km PR år. Kjøre nå en ren dieselbil som i løpet av 100 000 km har ett reelt snittforbruk på 0,37 liter PR mil …
      er forsåvidt enig med deg når det gjelder ren elbil. Særlig Nissan,Opel og Toyota kan vise til en rimelig høy driftssikkerhet , men teknologien og markedet er allt for nytt til at man kan konkludere at elbil ikke ender som en miljøbombe på søppeldynga etter bruk , se på på tesla sin politikk og økonomi som fraskriver seg den reelle muligheten til gjennvinning -de har rett og slett ikke råd til å bli med på den regningen , og fantasien om gjenbruk av batterier er vel å håpe litt vel mye , hvertfall i vårt klima.

    68. At det er mulig å være så superegoist og full av missunelse. Når det dør folk pga.eksoen fra bilene deres så skal det altså spres enda mere fake news om elbil. Bare helt tragisk hvor lite intelligent det går an å bli.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg